OPINIÓ
Els tres descobriments del Cardenal
L'Abat de Poblet reflexiona al voltant de la figura del Cardenal Vidal i Barraquer
      Octavi Vilà Mayo 
04/07/2018
L’any 1968 s’escaigué el centenari del naixement a Cambrils de Francesc d’Assís Vidal i Barraquer. Amb aquest motiu la revista Serra d’Or,
 publicada pels monjos de Montserrat, li dedicà un monogràfic. Certament
 aquell any jo era un infant molt menut, però en ser el meu germà gran 
subscriptor de  Serra d’Or, la revista caigué a les meves mans i 
els meus ulls sorpresos feren un primer i infantil descobriment del 
Cardenal, un cardenal de l’Església que havia estat exiliat durant la 
Guerra Civil -cosa habitual- i després  -cosa sorprenent-, i la seva 
figura havia sigut inexplicablement silenciada durant molts anys. Res a 
veure amb la imatge que fins llavors jo pogués tenir d’un cardenal 
rodejat d’honors i complaences oficials com era habitual en l’època. Amb
 els anys vaig anar descobrint la figura del Cardenal, cosa no pas tan 
difícil en una ciutat com Tarragona, on mai la seva figura es desdibuixà
 del tot i on restaven molts testimonis del seu pontificat i de la seva 
vida entre els preveres de la diòcesi. La meva família paterna, amiga 
del bisbe màrtir, avui ja beat, Manuel Borràs, també servava records de 
la figura que el meu pare anomenava  el Cardenal, sense afegits onomàstics.
Al llarg de l’any 1978 vàrem viure a Tarragona un segon descobriment 
del Cardenal amb la preparació i el retorn de les despulles. De la mà 
del Dr. Pont i Gol, Tarragona recuperava a la fi una de les figures més 
emblemàtiques de l’Església a Catalunya i a Espanya dels primers 40 anys
 del segle XX. A través del  Full parroquial poguérem llegir en 
el relat de mossèn Joan Viladrich, el seu fidel familiar, la marxa a 
l’exili durant la tràgica persecució de 1936 a 1939 i la mort a Friburg 
del Cardenal. Certament el missatge del retorn fou la pau, la 
reconciliació, la superació de les antigues divisions per afrontar tots 
junts un futur que es presentava difícil, incert, però esperançador. Per
 afrontar-lo calia conèixer la nostra història i recuperar les figures 
que per una raó o una altra havien quedat enfosquides amb l’ombra del 
dubte malintencionat. Escrivia el Dr. Pont i Gol el maig del 1976: “Era 
com si ell m’ho demanés, repetint-me les paraules del seu testament: «Si
 moro a l’exili, desitjo que les meves despulles siguin traslladades a 
Tarragona»”. 
El tercer descobriment fou de la mà del seu biògraf, mossèn Ramon 
Muntanyola, mort pocs anys abans que les despulles del Cardenal 
retornessin a Tarragona, a la seva seu. És una biografia que, com 
confessava en la introducció a la primera edició, li anà colpint el 
cervell dia rere dia durant molts anys; la biografia d’un personatge pel
 qual sentia veneració i estima, com ho escrivia: “Ell, ni que estigués 
físicament separat de la seva seu, n’era l’únic pastor i preceptor. Els 
seus capellans, els seus seminaristes, els seus diocesans l’estimaven, 
sens dubte, però no gosaven ni anomenar-lo sinó a mitja veu, o a cau 
d’orella, amb una mena de precaució enutjosa com si flotés en l’aire el 
dubte que l’arquebisbe absent hagués pogut perpetrar una pèssima acció, 
capaç d’avergonyir la família eclesial que el tenia per pare”. 
 Diligite alerutrum [Estimeu-vos els uns als 
altres] fou la seva divisa episcopal. Visqué situacions i períodes molt 
difícils, fou calumniat, perseguit i exiliat. Un Poblet encara sense 
vida monàstica fou escenari de la seva detenció partint vers el que 
semblava una mort anunciada i inevitable. El dolor marcà l’última part 
de la seva vida; dolor per l’assassinat de tants seus preveres, del seu 
estimat bisbe auxiliar: dolor per un país dessagnat en una cruel guerra,
 a la fi el dolor per una victòria sense pau. El seu llegat no pot ser 
altre que la pau, el mateix missatge del seu pontificat, del seu exili, 
el seu missatge de sempre.