Diumenge XXXIV
durant l’any
Homilia predicada durant la Missa conventual al Monestir de Poblet
el diumenge 22 de novembre de 2015.
Solemnitat de Nostre
Senyor Jesucrist Rei de tot el món
Dn 7,13-14; Sal 92,1ab.1c-2.5; Ap
1,5-8; Jo 18,33b-37
«Vols dir que ets rei?» Les idees de rei i de regne, les associem
encara avui a poders mundans, fugissers, corruptes i fonedissos. Aquesta és la
idea de regne que té Pilat al cap, un rei i un regne que signifiquin una
amenaça a l’Imperi, a Roma. Però el regne de Jesús, la idea del qual va
apareixent al llarg del quart Evangeli, és tota una altra cosa. Jesús és rei,
si, però en el seu reialme no hi ha altres armes que la misericòrdia i la
caritat. Si per Jesús el seu regne no és cosa d’aquest món, per Pilat un regne
sols pot ser terrenal. El reialme de Jesús té per territori el cor de cada home
i de cada dona i en ell per obtenir-ne la carta de ciutadania cal escoltar la
seva veu i tenir la seva Paraula als llavis, al cor[1],
per ser-ne testimonis.
Un regne íntimament lligat a la veritat de la qual
Jesús n’ha vingut a donar testimoni. «I què és la veritat?»,
pregunta Pilat. No és cap doctrina, ni cap posicionament teològic, ni cap
ideologia; l’única veritat, la que ens dona la vida, la que ens omple de sentit,
és el mateix Crist. Jesús no és un custodi ni un guardià de la veritat, sinó la
mateixa veritat, el seu testimoni viu i a nosaltres no ens crida a
considerar-nos-en propietaris exclusius, ni els seus marmessors, sinó a
compartir-la i a testimoniar-la amb Ell i per Ell.
Ara arribada l’hora de Jesús, l’hora de passar
d’aquest món al Pare, Jesús serà entronitzat com a rei, però el seu tron serà una
creu, la seva corona unes espines, per ceptre tres claus, per copa una canya
escardada amb una esponja xopa en vinagre i per homenatge una munió de soldats
i de gent que se’n burla. Jesús predica aquest regne, on no hi ha súbdits, sinó
deixebles que escolten la seva veu, entenen el seu reialme i en donen testimoni.
Ell és rei, el seu regne la veritat, el seu programa de govern ser-ne
testimoni; ja que per això ha nascut i per això ha vingut al món, perquè la
coneguem i fent-nos ciutadans del seu regne, escoltant-lo a Ell n’esdevinguem també
testimonis.
«Surt de vós això que em pregunteu?» La
salvació no comença amb la confessió de la reialesa de Crist, apresa d’altres,
sinó amb la imitació de les seves obres de misericòrdia a través de les quals
Ell va instaurar el regne. Qui les realitza demostra haver acollit la reialesa
de Jesús, perquè va fent espai en el seu cor a l’amor de Déu. I al capvespre de
la vida serem examinats en l'amor, el nostre salconduit per entrar en el regne
serà l’amor. Jesús, amb la seva victòria sobre la mort, amb la seva resurrecció,
ens ha deixat la clau de la porta del seu regne, però està a les nostres mans fer-la
girar al pany, fent-nos propers als germans, estimant-los de veritat,
compartint amb ells el més valuós que tenim, és a dir la veritat, que és Jesús
i el seu Evangeli.