dilluns, 15 d’agost del 2016

Assumpció de la Mare de Déu



15 d'agost
Assumpció de la Mare de Déu


Ap 11,19a;12,1-6a.10ab; Salm responsorial 44,10bc.11-12ab.16; 1C 15,20-27a ;Lc 1,39-56

Crist ens ha portat la vida, esdevenint el primer home d’entre els qui han mort ha estat qui ens ha portat la resurrecció dels morts, és qui ha de regnar fins que posi el Regne en mans del Pare i venci el darrer enemic, que serà la mort. Sant Pau ens presenta les línies mestres del pla de Déu, un pla que té com a objectiu la salvació dels homes. En aquest pla, en la història de la salvació, hi ha personatges clau, uns més que d’altres, i personatge clau de primer ordre és Maria, la mare de Jesús i Mare de Déu. Per això el Pare l’ha fet participar ja de la gloria del Regne d’una manera particular definida per l’Església en aquesta festivitat d’avui ja que «el terme Assumpció significa glorificació no només de l'ànima, sinó també del cos.[1]» 

Tot celebrant la pujada de Maria al cel se’ns convida a nosaltres també a elevar la mirada a les coses celestials, fixar la vista en el darrer objectiu de la història: el Regne de Déu. Maria ja ha estat distingida des de la seva concepció per una predilecció especial del Pare que l’ha destinada a ser la mare del fill únic de Déu esdevingut home. Maria ha estat constituïda com el tabernacle de la nova aliança, la dona que ha posat al món un fill que governarà les nacions, el Messies el Senyor. Maria precedeix a tota la humanitat i ella ja participa de la gloria i de la contemplació del Pare a la qual tots els homes, mitjançant Crist, som convidats a participar-hi. Maria és la que se’ns ha anticipat, la que ens obre camí. Ella que va rebre en el seu si a l’Esperit i portà en les seves entranyes al Salvador del món és qui ara és rebuda pel Fill al seu Regne per tal de participar amb el seu cos glorificat de la gloria eterna. Sols Maria ha estat glorificada per Déu, entre les criatures de la terra, és la primera entre la creació que morint rebé el premi de la gloria eterna sense conèixer la corrupció de la carn, ella que havia estat concebuda immaculada i que no ha conegut el pecat ha estat enviada com a pionera per que estant a la vora del seu Fill ens ajudi a obrir les portes del cel quan sigui l’hora i ara a intercedir perquè les nostres súpliques siguin ateses. 

Perquè Maria és la beneïda entre totes les dones, des de llur petitesa ha estat benaurada en obrar-se en ella les meravelles del Senyor i portar a les seves entranyes el fruit beneït de Déu. Maria és també la imatge i primícia de l’Església gloriosa de la qual participarem si hi som cridats a fer-ho en el dia en que el Regne del Fill arribarà al seu acompliment. Maria és origen i fi de la nostra salvació; origen perquè concebuda immaculada i per obra de l’Esperit portà al món al Fill de Déu que ens havia de salvar, i fi perquè ja ha arribat a allí on nosaltres volem arribar, perquè el Pare mitjançant el Fill l’ha volgut distingir amb la gloria eterna ja des de la seva mort. Maria icona de la salvació, icona de la Trinitat ja que afavorida pel Pare és Mare del Fill per obra de l’Esperit Sant. Maria que fou fidel al llarg de la seva vida aquí a la terra, ha estat la primera servidora de Crist i per això participa ja del regne perquè en ella servir és regnar. Maria la primera creient, la primera  en ser fidel i per això és també la primera en participar de la gloria eterna. Maria és l’exemple, el model i el mirall; la feliç perquè ha cregut.

Contemplem avui el misteri del trànsit de Maria d’aquest món al paradís  ella que visqué la Pasqua ara en participa. Com Crist va ressuscitar d'entre els morts i amb el seu cos gloriós va pujar al cel, així també Maria, a Ell associada plenament, va ser glorificada. En això Maria també segueix més de prop al seu Fill i ens precedeix a nosaltres. Al costat de Jesús, el nou Adam, que és la primícia dels ressuscitats[2],  la  Verge, com a nova Eva, esdevé figura i primícia de l'Església, «senyal d'esperança certa» per a tots els cristians[3].  

Amb Maria comença la nostra salvació; com Maria podem arribar al Regne de la gloria; per la pregària i la intercessió de Maria ens arriba l’ajuda de Crist i d’Ell, l’únic mitjancer, ens arriba la salvació i la gloria. Perquè «Tot ve d'Ell, passa per Ell i va cap a Ell.»[4]


[1] Munificentissimus Deus, 36.
[2] cf. 1Co 15, 20-23
[3] cf.  Lumen  gentium,  68.
[4] Rm 11,36.