diumenge, 25 de febrer del 2024

Diumenge II de Quaresma / Cicle B

 

Diumenge II de Quaresma / Cicle B

Diumenge 25 de febrer de 2024

Capella de Santa Caterina

Gn 22,1-2.9a.10-13.15-18, Salm 115,10 i 15.16-17.18-19 , Rm 8,31b-34 i Mc 9,2-10

 

En els tres textos de l’Escriptura que ens proposa l’Església per aquest segon diumenge de Quaresma apareix com a tema dominant la filiació, la relació entre pare i fill. Són efectivament diversos els relats i d’alguna manera ens poden resultar incòmodes o poc comprensibles des de la nostra mentalitat actual. De fet quin pare estaria disposat a sacrificar al seu fill per sigui el motiu que sigui? Cert de que Abraham finalment no va haver de sacrificar al seu fill únic, que just al darrer moment un àngel del Senyor aturà la seva mà i impedí aquella situació tant cruel i forassenyada. Però Déu ens estima de manera forassenyada, ens estima fins a l’extrem de que el seu Fill, únic també com Isaac, morí per a tots nosaltres. Ens ho diu l’Apòstol, si Déu va lliurar al seu propi fill, vol dir que està disposat a donar-nos-ho tot juntament amb el seu Fill.

No és que Déu jugui amb les persones, que posi a prova la seva resistència, però quan es tracta d’amor, del seu amor vers nosaltres, no té mesura. Ho fa amb un objectiu, que és el nostre bé, la nostra salvació, vol oferir-nos la possibilitat de ser fills seus, com ho és el mateix Crist. Què significa això? Ho veiem en l’episodi del la muntanya alta, en presència de Déu s’hi està tant bé que fa exclamar a Pere: «Rabí, que n’estem de bé aquí dalt!» Ells, Pere, Jaume i Joan, que formen el nucli més proper a Jesús, amb qui Ell comparteix aquest moment de gloria com també compartirà el moment de màxima angoixa a Getsemaní quan pregui mentre els tres deixebles cauen rendits de cansament, aquests apòstols de primera hora fan un tast del que significa la vida de la gloria, on s’obliden dolors, penes i angoixes, on res té sentit excepte la presència de Déu. Tampoc Pere, Jaume i Joan ho entengueren, tot just baixant de la muntanya alta es preguntaven què volia dir allò de ressuscitar d’entre els morts.

La salvació encara no s’havia revelat, Crist encara no havia mort i per tant no havia ressuscitat i els deixebles no podien saber com seria tot allò que els deia i que a més els manava de no explicar. Pau, en canvi, ja ha fet experiència del Crist ressuscitat i pot exclamar que és el mateix Jesucrist qui seient a la dreta del Pare intercedeix per tots nosaltres.

En aquest camí vers la Pasqua que és la Quaresma, també nosaltres ens preguntem que vol dir tot això, en aquest camí cap a la pasqua personal de cadascun de nosaltres que és la nostra pròpia vida, ens sorgeixen preguntes, dubtes, interrogants, no entenem determinades actituds, paraules o gestos del Senyor. Nosaltres no hem pogut experimentar aquest tast de la gloria com Pere, Jaume i Joan, no hem pogut escoltar directament les paraules de Jesús, ni hem vist els seus miracles i per això a  vegades se’ns fa més difícil que als apòstols creure, perquè ells veieren i cregueren. Però tenim uns altres ulls, els ulls de la fe, que ens permeten de veure-hi i creure en Crist. Una fe que és el resultat de la mateixa fe dels apòstols transmesa per l’Església i fonamentada en l’Escriptura, cert, però per damunt de tot en la persona de Crist.

En paraules del Papa Francesc: «anar cap a Jesús, trobar a Jesús, conèixer a Jesús és un do que Déu concedeix.» (18 d’abril de 2013). O com deia el Papa Benet XVI: «No es comença a ser cristià per una decisió ètica o una gran idea, sinó per la trobada amb un esdeveniment, amb una Persona, que dona un nou horitzó a la vida i, amb això, una orientació decisiva.» (Deus caritas est, 1). La persona és el Fill, aquest fill lliurat per tots nosaltres, Jesús fet amor fins a l’extrem.