dimecres, 29 de juliol del 2015

Santa Marta

Homilia predicada a la Missa conventual del Monestir Cistercenc de santa Maria de Solius el dimecres 29 de juliol de 2015


Dimecres XVII durant l’Any

Santa Marta

Jo 11,19-27

«Ho creus això?». El quart Evangeli posa en boca De Marta, d’una dona la confessió de fe en el messianisme de Jesús, la confessió de que Ell és el Fill de Déu, el qui ha de venir al món. Marta ens es presentada per Lluc en contraposició o complementarietat amb Maria, com a dos models de vida, Marta la vida activa, Maria la vida contemplativa. Maria però té quelcom molt important a transmetre’ns, molt més que el seu model de vida; ens transmet la bona nova de que Jesús és el Fill de Déu.
Mentre Maria ens mostra amb el gest d’ungir els peus de Jesús que aquest és el Messies, l’ungit, alhora que amb aquest gest anticipa la seva unció ritual que amb les presses per sepultar-lo el divendres quedarà per fer a primera hora del diumenge quan aleshores ja no caldrà perquè Jesús haurà vençut la mort. Ara aquí Maria apareix com la receptora de la nova concepció de la resurrecció. Marta confessa la seva fe en la resurrecció del darrer dia; Jesús li manifesta que Ell mateix és la resurrecció i que qui creu en Ell encara que mori viurà, qui perdi la vida per Ell la guanyarà i qui creu en Ell no morirà mai més. Jesús és la resurrecció i la vida i creient això Marta veu que qui ha vençut la mort, qui té poder sobre la mort sols pot ser el Fill de Déu. Les dones són testimonis privilegiats en el quart Evangeli del missatge de vida de Jesús. Aquí Marta i en la resurrecció Maria Magdalena. Marta confessa la seva fe en Jesús i aleshores, després de la confessió, s’esdevé la resurrecció de Llàtzer, el seu germà. Marta primer creu i després veu les conseqüències de la messianitat d’aquell en qui creu, retorna la vida i això sols ho pot e aquell qui la donada. Maria Magdalena veu primer, sense entendre, amb desconcert i certa por perquè ha perdut el cos del seu mestre; Maria Magdalena està sumida en la tristor, el plor, la solitud, la desesperança; la fe en Crist venç aquesta por i la mort canvia el plor en goig; la tristesa en alegria; la solitud en companyia, la desesperança en esperança. La fe en Crist canvia la vida, dona la vida i és vida. Llàtzer però ha recuperat la vida mortal per tornar a morir, quan Jesús venci la mort ens donarà una vida que ja no podrem perdre mai més, amb la seva mort i resurrecció Crist ens dona la vida eterna, vencent el pecat i la mort ens retorna la vida sense fi.
Com Pere, Marta confessa que qui aquell qui té davant seu és el Fill de Déu. Marta diu a Jesús «si haguéssiu estat aquí, no s’hauria mort el meu germà», però no cal estar al seu costat, el que cal és creure en Ell, tenir-hi confiança i amb això obtenint la vida que ja no acaba. Davant la mort, la pèrdua d’aquells amb qui hem compartit aquesta vida ens envaeix com a Marta el desconsol; amb la fe en Crist, en aquell que tot el que demana a Déu li és concedit, obtenim la Vida amb majúscules.