Exèquies P. Alexandre Masoliver
Dimecres 19
de juny de 2019
Monestir de
Poblet
Lm 3,17-26;
Salm 22; Jn 3,14.16 i Jn 12, 23-28
Davant del silenci de la mort
se’ns presenta el misteri i ens posem las llavis les preguntes; és això el
final? aquí s’acaba tot? La mort ens interroga profundament sobre ella mateixa,
el seu sentit i també sobre el sentit mateix de la vida; perquè no hi ha res
més cert que si naixem, morim. Però al morir naixem vertaderament, perquè pels
creients la mort és la porta de l’esperança. No hi ha res tant angoixant com la
desesperança, res de tant mortal per a l’ànima. Al llarg de les nostres vides
se’ns presenten moltes ocasions per desesperar de la misericòrdia de Déu,
utilitzant l’expressió de sant Benet a la Regla. Ens ho diu avui el profeta
Jeremies, aquell pobre Jeremies que se sentia massa jove i indigne de rebre la
vocació profètica, al Llibre de les Lamentacions. La desesperança porta a
l’amargor i a l’enverinament, al replegament sobre nosaltres mateixos i al
tancament a Déu. Perquè per als creients la desesperança és sobretot allunyament
de Déu, és transitar sense esma per a sortir-se’n dels barrancs tenebrosos, és
no reconèixer l’únic pastor, el Senyor, que és bo amb els qui hi confien, amb
els qui el cerquen. L’esperança és bona i silenciosa i té un únic fi, la
salvació en el Senyor.
La nostra esperança està
fonamentada en la sòlida roca de l'amor de Déu, és sobre d’ella que creiem que
la vida d'aquells que moren en Crist és transformada, com el gra de blat; i que
quan desapareix l'estatge terrenal, de fet se’ns en dona un d’etern en el cel.
Si la por porta a la desesperació per la fe ens ve l’esperança, posem la nostra
vida en mans de Déu, amb absoluta confiança.
Jesús, el Fill de Déu fet home
igual en nosaltres en tot llevat del pecat, compartí el nostre sofriment, la
nostra angoixa i vencent la mort ens donà l’esperança. Getsemaní és el moment
més clar on Jesús es fa més humà encara, si es pogués utilitzar aquesta
expressió. El nostre germà el P. Alexandre ho descrivia així «pregonament
abatut, fins a suar sang, grans gotes que queien a terra, prega al seu Pare, en
allò que gosa pensar que sembla una momentània fractura de la unió d’ambdues
naturaleses en el déu fet home (...) Realment era l’hora de les tenebres.» (Pere, la roca que plora, p. 66-67).
L’esperança ens ve de Crist,
l’esperança ens ve per Crist; com Crist sobreposant-se a l’angoixa, confiant-se
a la voluntat del Pare, passà de la mort a la vida, nosaltres tenim l’esperança
certa de que morint realment vivim, arribem a aquella vida que és vida eterna. Hi
arribem no pas per un saber empíric, sinó a través de l’amor que ve pel
coneixement de Jesucrist. Si aquesta és l’esperança de tot creient, com no la
del monjo, la d’aquell qui deixant-ho tot cerca Crist en el clos del monestir,
perquè «el monjo quan ho és a consciència no vol sinó ésser senzillament un
cristià que cerca ser-ho de veritat, a fons» (Si cerques Déu de veritat, pàg. 20).
El nostre germà Alexandre es
volgué fer servidor de Crist, va voler seguir-lo per estar-se ara on Ell està.
No és pas aquest un camí fàcil, ans al contrari és un camí estret, ens diu sant
Benet, i pel nostre germà no ha estat pas fàcil, ans al contrari, els darrers
anys han estat difícils, feixucs, durs; un autèntic Getsemaní. Però compartí
amb Crist la voluntat d’acceptar allò que el Pare li havia destinat a viure i
que Crist assumí dient-li al Pare: «Què he de dir? Pare, salveu-me d’aquesta
hora? No, és per arribar a aquesta hora, que he vingut.»
Déu és l’origen de la vida,
sempre està de part de la vida, d’aquella vida vertadera, plena a la que s’hi arriba
a voltes per camins tortuosos, cert, però que al cap i a la fi porten a Déu.
Crist ens mostra el camí que hi porta, Ell és el camí i per la seva
resurrecció, ens obre les portes de la vida. Ell és el gra de blat que caigut a
terra no ha mort pas, sinó que ha donat lloc a la vida.
Encomanem avui al nostre germà a
la misericòrdia del Senyor, que ell que mantingué l’esperança ferma en Crist
pugui ara compartir la vida eterna, aquella que Crist ens guanyà ressuscitant
d’entre els morts.
Que la Verge, sota l’advocació de
santa Maria de Poblet, sant Benet, els sants fundadors de Cister i sant Bernat
l’acompanyin al Regne de la llum i de la pau, aquell regne que tant esperà.