dissabte, 22 de juliol del 2017

Festes de sant Bernat, Maria i Gràcia Ajuntament d’Alzira



Ajuntament d’Alzira
Festes de sant Bernat, Maria i Gràcia
22 de juliol de 2017

Il·lm. Senyor alcalde d’Alzira, alcaldessa de Carlet, regidores i regidors, membres de la arxiconfraria de sant Bernat, de les confraries d’Alzira, senyores i senyors,

Venir a Alzira pels monjos de Poblet representa en una gran mesura sentir-se a casa. Aquesta ciutat té forts lligams amb el monestir de Poblet, lligams pels personatges que visqueren o moriren aquí i que també tingueren una forta relació amb Poblet. No fou pas Alzira en cap moment una possessió o domini de Poblet, potser precisament per això els lligams s’han mantingut al llarg dels segles amb més força, perquè dos monjos ens uneixen.

Cal que parlem primer ací a la conversió i ingrés a Poblet d'un musulmà que morí màrtir. Reduïda a l'essencial, la tradició diu que Ahmet Ibn al-Mansur, fill del senyor moro de Carlet, va néixer a l'alqueria de Pintarrafes, de l'esmentat terme, i visqué a la cort del rei taifa de València, potser el famós rei Llop, de València i Múrcia (1147-1171), o el governador que aquest tenia a la ciutat del Túria. Enviat en ambaixada a Catalunya, vers el 1156, anà a Lleida, a veure una tia seua, també musulmana, que hi residia. De retorn, passà per Poblet i allí, pel contacte amb els monjos segurament Ahmet ja estava interessat pel cristianisme, i fins no tindria res d'estrany que la seua mare fos cristiana, es convertí, i ingressà a la comunitat, en la qual rebé el nom de Bernat. Vers el 1178, i després d'haver estat cellerer o bosser de la comunitat un temps, anà, amb l'autorització de l'abat, a Lleida, on aconseguí la conversió de la seua tia. Tornat a Poblet, exercí l'ofici de porter, que era el que tradicionalment tenia, entre altres, la missió de repartir les almoines. Vers el 1181, el monjo Bernat demanà per anar a Carlet i predicar la fe cristiana el seu germà al-Mansur, que, mort llur pare, l'havia succeït en el domini de la població. A Carlet, el monjo no trobà més que resistència per part del seu germà, però aconseguí de convertir les seues dues germanes, Saida i Soraida, les quals decidiren passar amb ell a la zona cristiana i ingressar en un monestir de cistercenques. Però al-Mansur, irat, perseguí els tres fugitius i féu matar Bernat fent-li clavar al front un clau d'amarrar barques, tocant al Xúquer, prop d'Alzira, car pensava que, mort ell, Saida i Soraida abandonarien fàcilment llur nova fe. Però havent-lo elles increpat, al-Mansur, irat, les féu degollar. Els cossos dels tres màrtirs, diu la tradició, foren inhumats pels mossàrabs de l'indret al lloc mateix on havien sofert el martiri, i, quan Jaume I entrà a Alzira (1242), els féu edificar una ermita memorial. Aquest relat de la tradició, lliga molt bé amb el que sabem de les relacions dels musulmans amb el comtat de Barcelona, especialment en temps del rei Llop, tributari de Ramon Berenguer IV. Igualment, és coneguda, tant la permanència d'islàmics a les zones reconquerides, com Lleida, com la fe dels mossàrabs, és a dir, els cristians residents en terres musulmanes. Què hi ha, però, que confirmi documentalment, d'una manera positiva, la tradició o almenys, per dir-ho així, l'acompanyi? De l'edat mitjana, posseïm un testament del segle xiii i una taula gòtica del xv, de valor considerable.

El testament és datat el 1262 i fou atorgat per Ferran Pere, que era, un fill de l’ex rei almohade de València convertit al cristianisme i aliat de Jaume I i alhora un besnét del primer emperador almohade i emparentat amb el d'aquell moment. Cristià i senyor de diversos pobles de les comarques del nord i nord-est de València, en el seu testament, atorgat a la capital, Ferran Pere féu un seguit de deixes familiars i piadoses. Entre aquestes darreres, llegà una notable suma de diners per a 1'erecció d'una capella a la Seu valenciana, i quantitats més petites per a l'obra de Santa Maria del Puig, de Sant Fèlix de Xàtiva i altres esglésies. Però la que ens és la que atorgà de vint sous reials que mancà donar per a l'obra de l'església de Sant Bernat d'Alzira. Com que no hi ha cap rastre d'una església o capella dedicada a sant Bernat de Claravall, a Alzira, ni en aquesta època ni posteriorment; cal pensar, doncs, que la frase del testament de Ferran Pere fa referència a una memòria o esglesiola en la qual era conservat el cos del monjo de Poblet, a Alzira, venerat com a sant pel seu martiri. Això, atestat tan pocs anys després de la data tradicional de la seua mort, és d'un valor difícil d'afeblir. El testament mostra, a més, que el culte al màrtir era conegut a València en aquell moment, i aquest culte, atestat amb una proximitat tan considerable de l'època del martiri, és d'una força probatòria que hom no pot minorar. L'esglesiola designada en el testament de Ferran Pere devia ser, o bé la que havia manat fer Jaume I, o bé una ampliació d'aquesta. Segons la tradició, el guardià de l'ermita, més endavant, en un moment de perill de guerra o de revolta, va amagar els cossos dels màrtirs i, mort ell, es va perdre el record del lloc on els havia dipositats. Però, si fou així, la devoció no es perdé pas: ho atesta una bella taula del segle xv, conservada a la catedral de València, que representa d'una manera absolutament indiscutible el martiri dels tres germans. Va ser aquesta devoció també la que va fer que, a Alzira, hom volgués renovar o intensificar el culte al monjo de Poblet i màrtir local, i hom fundés, el 1558, un convent de Trinitaris que vetllessin per aquest culte en una capella de llur església, convent que, per això, fou anomenat dels Trinitaris de sant Bernat. Com que la devoció havia esdevingut més intensa i el nombre dels fidels havia fet insuficient la capella, el 1583 hom edificà una església dedicada als màrtirs, independent de la capella del convent. Fou probablement entorn del fet de ser aixecada aquesta església que, per la devoció dels fidels i l'interès del trinitari fra Simó de Rojas, venerat avui com a beat, foren cercades i trobades les restes dels màrtirs, a Alzira, el 1599. Va ser aleshores que l'abat Tarrós de Poblet es va preocupar d'obtenir-ne relíquies per al monestir, cosa que aconseguí el seu successor, l'abat Trilla, poc després. El 2 de setembre del 1603, les relíquies foren rebudes solemnement a Poblet i, en l'aniversari d'aquest fet, fou establerta la festa litúrgica dedicada als tres màrtirs, que encara avui se celebra al monestir el 2 de setembre. Tant a aquí a Alzira, on sant Bernat és patró de la ciutat, com a Carlet, on a la partida de Pintarrafes hi ha una ermita dedicada als màrtirs, que fou beneïda el 1666, la devoció és intensa. Els devots d'Alzira i de Carlet vénen sovint en peregrinació a Poblet, on fou lliurada pels alzirencs, a l'actual comunitat, una relíquia del monjo màrtir, puix que les antigues es perderen amb l'exclaustració. Avui la seua memòria ens ha de servir també de punt d’encontre i de diàleg amb les altres religions. En aquest aspecte destaca el Papa Francesc la importància de l'educació en la forma en què ens comprenem uns als altres, sobre la base del respecte mutu. Respecte significa una actitud d'amabilitat cap a les persones de consideració i estima. Mutu significa que no es tracta d'un procés unidireccional, sinó d'una cosa que és compartida per ambdues parts.

El segon personatge que ens uneix és el rei Jaume I, monjo a la fi dels seus dies també, que aconseguí aquesta ciutat i on va morir el 27 de juliol de 1276, després d'un regnat de seixanta-tres anys, quan estava viatjant cap al Monestir de Poblet on volia ingressar com a monjo, sens dubte per ajudar a la salvació de la seua ànima després d’una vida intensa i molt activa tant en el terreny polític com en el personal. Jaume I no desmentí pas la devoció que, des de Ramon Berenguer IV, la seua dinastia sentí pel monestir. La primera notícia que tenim del seu interès per Poblet és un manament fet el 1221 als batlles i ministres reials, perquè castiguessin el qui s'atrevís a molestar el monestir o els seus béns. Poc després, el 1222, a prec de l'abat que havia rebut en penyora els castells de Verdú i de Preixana, el rei prengué sota la seua protecció i empara aquests castells, i, el mateix any, des de Lleida, va confirmar tots els privilegis del monestir, manà igualment a tots els seus batlles i servidors que defensessin els béns de Poblet com si fossin de la corona, i, a fi que ningú no pogués al·legar ignorància, disposà que en els castells, viles i llocs del monestir fossin posats els penons reials. El 1225, de visita a Poblet, el rei assistí a una sessió del capítol conventual i prometé donar dos-cents morabetins per a les construccions. El Conqueridor confirmà també les terres per a la fundació de Benifassà, féu cedir a Nunyo Sanç les necessàries per a la Real de Mallorca i féu una deixa important, que els seus successors convertiren en el priorat hospital de Sant Vicenç de València. L'any 1276, en el seu últim testament, Jaume I nomenà, entre els marmessors, l'abat Bernat de Cervera, i volgué, abans de morir, rebre l'hàbit de Poblet de les seues mans. En el calendari escrit en un Breviari del monestir, del segle xiv, la data d'aquest fet és commemorada amb aquesta expressió: Dominus rex Iacobus suscepit habitum («el senyor rei en Jaume rebé l'hàbit»). Així, aquell dia, cada any, la comunitat pregava per aquest rei, que, a més de ser besnét del fundador, havia tingut la devoció de morir monjo de Poblet.

Un príncep que esdevingué monjo i un rei que també esdevingué a la fi dels seus dies monjo ens uneixen, un lligam espiritual i un lligam cultural. Per això pels monjos de Poblet venir a Alzira és venir a un lloc ben conegut i proper. Moltes gràcies per la seua invitació a compartir aquests dies de festa en honor de sant Bernat i les seues germanes Maria i Gràcia. Moltes gràcies per poder compartir aquí també el record del rei Jaume I, monarca insigne i monjo de Poblet, al menys en voluntat. Per al nostre monestir servar les seues restes és un privilegi i alhora una oportunitat d’estar més prop de vostès.

Moltes gràcies,