El Nostre
Pare Sant Benet
11 de juliol de 2021
Pr 2,1-9; Salm 1; Col
3,12-17 i Mt 19,27-30
Sant i estimat, compassiu, bondadós, humil, seré, pacient; l’home de Déu Benet era estimat per Déu perquè ho havia deixat tot per seguir-lo. El seu primer gest és un gest de ruptura, Benet trenca amb la seva vida, amb tot allò que fins aleshores l’havia rodejat; la decrepitud de la Roma del seu temps que ja no tenia res per oferir-li li presentava tant sols un futur incert que el podia empènyer al precipici. Aquesta és la primera crida de Déu a Benet, i ell opta per l’abandó de la còmode rutina que li proporcionava aquell imperi a punt d’esfondrar-se i escull la solitud i el desig de plaure tant sols a Déu; portant una vida honrada, recte; guardant els camins dels justos, cercant la intel·ligència; com ens ha dit el llibre dels Proverbis. Déu el volia per a Ell i el cridà a la solitud, al silenci, per parlar-li de tu a tu, per parlar-li directament al seu cor.
Benet, home de Déu,
escoltà la veu del Senyor que li parlà enmig del brogit del món que el rodejava
i que volia enlluernar-lo amb els seus plaers equívocs i ell ho deixà tot i
alhora no deixà res, perquè allò que deixava res no valia als ulls de Déu; la
seva és una crida a canviar el món, no tant sols a canviar ell mateix sinó a
canviar-ho tot al seu voltant. Benet és un home de Déu per als altres, seguint
l’exemple de l’únic mestre que és el mateix Crist. L’experiència eremítica,
l’experiència de solitud i de desert de Benet el preparà per a poder afrontar
el gran repte que el Senyor li ha posat davant dels ulls, convertir la vida
monàstica en un camí cap a Déu viscut en comunitat. El Senyor no crida als qui
als ulls del món són dignes, crida a qui vol i quan vol per tal de que arrelin
vora l’aigua de la fe i donin els bons fruits de la caritat; per això és feliç
l’home que s’hi refugia. Benet «en contemplar a Déu va comprendre la realitat
de l'home i la seva missió. En la seva Regla es refereix a la vida monàstica
com a «escola del servei del Senyor» i demana als seus monjos que «res
s'anteposi a l'Obra de Déu», és a dir, a l'Ofici diví o Litúrgia de les Hores.
No obstant això, subratlla que l'oració és, en primer lloc, un acte d'escolta,
que després ha de traduir-se en acció concreta. «El Senyor espera que
responguem diàriament amb obres als seus sants consells», afirma.» (Benet XVI,
9 d’abril de 2008)
Benet home de Déu fou
cridat pel Senyor a cercar la pau, no tant sols a trencar amb el seu passat
sinó sobretot a construir un futur per als monjos. La seva conversió, el seu
camí de conversió, fou i encara és un camí per compartir-lo amb els altres, no se’l quedà per a ell, el
feu tot sol i no li fou un camí fàcil, canviant la seva escala de valors, els
seus prejudicis, la seva conducta, les seves falses seguretats. El canvi de
l’home de Déu Benet és un canvi en profunditat, arrelat profundament en la seva
fe, en la creu i en un amor sincer i profund al Crist. Benet acull la crida,
trenca amb els lligams que el retenien i inicia el seu camí de conversió.
Benet, home de Déu,
perdent-ho tot pel Crist ho guanyà tot pel mateix Crist. D’estudiant prometedor
passà a ser un solitari cercador de Déu; cridat a la pau però per arribar-hi havia
de lliurar molts combats. «Sant Benet estava convençut que només després
d'haver vençut aquestes temptacions podia dirigir als altres paraules útils per
a les seves situacions de necessitat. D'aquesta manera, després de pacificar la
seva ànima, podia controlar plenament els impulsos del seu jo, per a ser
artífex de pau al seu voltant.» (Benet XVI, 9 d’abril de 2008). Benet era un
home com qualsevol altre, el seu mèrit, la clau de volta de la seva conversió
és haver escoltat i haver seguit la crida del Crist. Benet no es va proposar
d’antuvi res, es va deixar fer, es va deixar endur pel mateix Crist i aquest
com havia anunciat a Pere si abans anava on volia, ara obrint els braços al
Senyor deixà que ell el cenyís i el portés
allí on abans ni tant sols havia pensat en anar.
L’home de Déu Benet
demana que qui truca a la porta del monestir cerqui Déu de veritat. No que se
cerqui ell mateix, ni cerqui honors o plaers, reconeixements o satisfaccions.
Benet havia entès que Déu és el centre de la vida del cristià, la nostra vida
és cristocèntrica perquè d’Ell ve tot, per Ell passa tot i tot va cap a Ell
(Cf. Rm 11,36). Per això Benet tot allò que feu, fos de paraula, fos d’obra,
com ens ha dit l’Apòstol, ho feu en nom de
Jesús, adreçant per Ell a Déu, el Pare, una acció de gràcies.
L’home de Déu Benet
per a emprendre aquest seu camí de conversió va comptar amb esplèndides i fortíssimes
armes com són l’obediència al Senyor, la humilitat, la paciència; amarades per
la pregària. Per entendre el camí de Benet, per mirar de seguir-lo cal assumir
que la vida monàstica és una escola del servei diví, a imitació de la que formaven
els dotze al voltant de Jesús. Benet no és res més que un deixeble del Crist,
un dels qui l’han seguit, un dels qui han deixat cases, germans i germanes,
pare i mare i camps per rebre molt més i aspirar a posseir la vida eterna. Un
monjo no pot voler ser res més que un deixeble del Crist; per escoltar-lo, per
obeir-lo i per seguir-lo. Tant sols essent els darrers podrem aspirar a ser
mereixedors de ser els primers.
Benet l’home de Déu
que «havia decidit de donar-ho tot aquí en la terra per trobar-ho tot després en
el cel» (Diàlegs II) no és el nostre
objectiu, el nostre objectiu és el que tenia el mateix Benet i aquest no és
altre que el mateix Crist, la meta del seu camí i del nostre; el seu model i el
nostre; el seu mestre i el nostre. En paraules de sant Joan Pau II «aquest camí
de vida pot ser recorregut tant sols en determinades condicions, és a dir, en
la mesura en què s'estima a Crist amb cor indivís i es conserva una genuïna
humilitat. Llavors el cristià, conscient de la seva indigència i feblesa, entra
amb ajuda de Déu en la vida espiritual, s'allibera del que el destorba,
contempla més clarament la seva naturalesa autèntica com a persona, i en les
profunditats més íntimes de la seva ànima descobreix a Déu present.» (Sant Joan
Pau II, 11 de juliol de 1980).