dimecres, 31 de març del 2021

El silenci

 

El silenci

Als voltants de la Gran Cartoixa hi ha uns cartells que defineixen aquella com una zona de silenci. Els monestirs són sovint definits com a espais de silenci o reserves de silenci. Però el silenci no és tant sols l’absència de sorolls o de brogit; el silenci cal construir-lo, cal protegir-lo i fins i tot defensar-lo. La nostra societat sembla tenir por al silenci, tenim la televisió encesa a casa, la radio al cotxe o el mòbil a l’orella en tot moment, com si estar sense escoltar res fos en certa manera sentir-nos morts, despullats. El silenci total no existeix, però practicar el silenci ens permet escoltar coses que habitualment no podem ni sentir.  Hi ha «un temps de callar i un temps de parlar» escriu Cohèlet (Ecl 3,7b). Certament vivim en una època de contaminació sonora, el soroll s’ha fet l’amo del nostre entorn, un soroll que ens aïlla molt més que no pas ens comunica. Perquè tant se val si el que es diu és interessant o no, cert o fals; tant se val si ens enriqueix o ens empobreix el que sentim; és la por al silenci, la por a estar sols amb nosaltres mateixos, la por a escoltar la veu de la nostra consciència, la d’aquella “inquilina” que deia la Mafalda, que tots tenim al nostre interior.

En aquest aspecte els monestirs són espais de silenci on el cant dels ocells o el soroll de l’aigua caient del brollador o de les teulades en un dia de pluja es pot percebre amb nota nitidesa. Com també és una experiència alçar els ulls al cel en una nit serena i descobrir el firmament estelat o bé contemplar com en lluna plena podem descobrir una nova visió dels espais il·luminats per la tènue llum blanca que fa que adquireixin una dimensió inusitada; la manca de contaminació lumínica, aquella que tant afecta a les nostres ciutats, ens fa redescobrir la bellesa de la llum dels estels i de la lluna.

Aquest silenci exterior, físic no és una finalitat en sí mateix sinó que ens ajuda a practicar el silenci interior, i un cop silenciat el nostre interior és el moment per escoltar la veu de Déu que ens parla. Podem fer silenci extern però moltes vegades ens costa molt més aconseguir fer silenci interior i esdevenim sords per a nosaltres mateixos i aleshores és impossible deixar espai perquè la Paraula de Déu ens arribi amb claredat. Una de les pràctiques monàstiques més arrelades és la de la Lectio Divina, la lectura pausada i meditada de la Paraula de Déu; en ella Déu ens parla però per escoltar la seva veu, una veu que ens parla en el més profund, cal construir el silenci, posar-hi un cartell com als topants de la Gran cartoixa perquè el silenci no es trenqui. És fàcil trencar-lo el silenci, perquè és molt fràgil, s’espanta amb molta facilitat i defuig qualsevol destorb. A voltes el trenquem amb un desig maliciós; així escriu Monsenyor Dario Eduardo Viganò, que el pecat de la murmuració, sobre el que tant insisteix el Papa Francesc, és el més difós i alhora el més difícil de combatre, és el fill primogènit de l’enveja, un càncer que corrou el cor i la ment fins a cercar la pèrdua d’un germà. És fruit de l’enveja que posa de manifest la màxima incoherència de la humanitat, ja que l’enveja no vol pas obtenir el que l’altre té, ans el contrari, l’enveja desitja radicalment que l’altre no tingui el que jo tinc, el que no tinc i el que he perdut; i per aconseguir aquest innoble objectiu, l’enveja està disposada a tot, si amb això l’altre no pot gaudir de quelcom concret. Per aconseguir-ho engendra mentida, calumnies, infàmies, rancúnies i ens impossibilita de fer el bé. (El susurro de las habladurías, p. 7-9).

Per Sant Benet, sota la Regla del qual vivim els monjos, el silenci l’hem de practicar, l’hem de construir. El silenci absolut és un mite, sant Benet ho sap i per això el que ens demana és construir-lo poc a poc per acollir la Paraula de Déu i deixar-li espai. Un silenci doncs per escoltar, per escoltar a Déu. Sant Benet ens demana que estimem el silenci, que el desitgem, que com a bons deixebles estiguem sempre promptes a escoltar. Altres religions cerquen el silenci interior per a crear un buit, per deixar la ment en blanc. El nostre ha de ser un silenci actiu per deixar espai a la Paraula, per obrir-li la porta i deixar-la que entri en el nostre interior. El nostre ha de ser un silenci fecund, que ens permeti estar a l’escolta sobretot de la Paraula de Déu, «guarda silenci i t'ensenyaré la saviesa.» (Jb 33,33) diu el Senyor a Job.

Per sant Benet sols la paraula nascuda del silenci pot donar vida; aquella altra que neix de la nostra desesperació, del nostre rancor, del nostre impuls visceral ha de ser apartada de la nostra boca perquè la paraula que neix del desbordament de les nostres passions sols fereix i destrueix, però sovint ens n’adonem quan ja ha sortit com un dard de la nostra boca, com una sageta mal tirada. Déu mateix no parla en la rauxa, ho fa com va parlar a Elies quan «s'aixecà de davant el Senyor un vent huracanat i violent que esberlava les muntanyes i esmicolava les roques, però en aquell vent el Senyor no hi era. Després del vent va venir un terratrèmol, però el Senyor tampoc no era en el terratrèmol. Després del terratrèmol va arribar foc, però el Senyor tampoc no era en aquell foc. Després del foc es va alçar el murmuri d'un ventijol suau. En sentir-lo, Elies es tapà la cara amb el mantell, va sortir de la cova i es quedà dret a l'entrada.», perquè allí hi havia el Senyor (1Re 19,11-13).

Per sant Benet el silenci té un pes mentre que la paraula es caracteritza per la seva lleugeresa perquè desestabilitza el caràcter més temprat per arrossegar-lo.  L’enemic del monjo no és la paraula, sinó la paraula ociosa, sense pes. La Paraula, amb majúscules, és la que dona vida. I per Déu el silenci és la primera llengua, escriu Thomas Keating, que com en l’aprenentatge de tota altra llengua necessita d’una gramàtica,  d’un vocabulari i de molta pràctica. Tots tenim l’experiència de l’enorme brogit que es pot generar al nostre cap més d’una vegada quan fem silenci.

D'acord amb el nostre caràcter, el nostre estat d'ànim, la nostra psicologia, podem ser més xerraires o més inclinats al silenci. Però qualsevol que sigui la nostra naturalesa, si ens examinem amb sinceritat davant Déu veurem que si ens esforcem podem ser portats a l’amor al silenci. Un apotegma d’un pare de desert explica: "Hi havia un home que semblava estar en silenci, però en el seu cor condemnava als altres; un home així parla sense parar. Però n’hi havia una altra que parlava tot el dia, però, romania en silenci: és a dir, no deia res d’inútil" (Apotegma 27).

En l’Evangeli hi un silenci ben expressiu, és el del Dissabte Sant. Callats els crits, els cops de martell i els insults, Jesús descansa al sepulcre i els seus callen a casa. És el silenci de l’esperança que el Diumenge de Pasqua ens omple de joia.

(Publicat a: Setmana Santa 2021. De la Reial Germandat de Jesús Natzarè de Tarragona)