DIVENDRES SANT: LA PASSIÓ DEL SENYOR
25 de març de 2016
Is 52,13-53,12; Salm 30,2 i 6.12-13.15-16.17 i 25; He 4,14-16;5,7-9; Jo
18,1-19,42
Jesús
s’adreça a Déu, al Pare, i Déu l’escolta; però nosaltres sovint sols veiem un
home castigat, assotat, humiliat, la sort del qual no preocupa a ningú, que ha
estat abandonat per tots i per Déu. Però és gràcies a aquest abaixament que ens
ha fet justos i Déu mateix l’ha exalçat. Aquesta és la gran contradicció als
nostres ulls humans de la passió i mort de Jesús, aquest és el misteri de la
creu; per acomplir la seva missió Jesús pateix i patint comparteix plenament la
nostra condició humana, mai no li podrem retreure que es va guardar gelosament
la seva igualtat amb Déu sinó que es va fer com un home qualsevol. El relat del
quart Evangeli ens presenta un Jesús plenament conductor dels esdeveniments, és
Ell qui porta la iniciativa; és Ell qui surt a l’encontre dels qui van a
cercar-lo, és Ell qui decideix que els seus deixebles marxin, és Ell qui mana
guardar l’espasa a Pere, és Ell qui recrimina al guarda del summe sacerdot perquè
li pega, és Ell qui interroga a Pilat sobre d’on ve el que li diu, és Ell qui
confia la seva mare al deixeble estimat, és Ell qui es declara rei i testimoni
de la veritat i és Ell qui conclou que tot s’ha acomplert. Perquè el sofriment
i la humiliació ocupen un segon pla mentre que la vertadera reialesa de Jesús
esdevé central amb el títol messiànic de rei dels jueus. La mort de Jesús
apareix envoltada d’un sentiment de plenitud, és el moment culminant del pla de
Déu, la manifestació de la seva gloria. El moment intens en que Jesús lliura el
seu esperit, el moment de l’anada al Pare, de la glorificació que ha anat
anunciant al llarg de la seva vida terrena, mentre del seu costat brolla sang i
aigua, símbols de l’Esperit promès, prefigures del baptisme i de l’Eucaristia i
als peus de la creu hi ha la mare i el deixeble estimat prefiguració de la
comunitat cristiana.
“Qui
busqueu?” (Jn 18,4) Pregunta Jesús als qui van a agafar-lo; el mateix que havia
preguntat a Andreu en seguir-lo quan Joan Baptista l’havia reconegut com
l’anyell de Déu. Ara busquen a Jesús per
matar-lo, perquè la seva paraula no té lloc dins del seu cor, perquè ha dit la
veritat que ha sentit de Déu. Han sortit ha buscar un malfactor hi han trobat,
sense reconèixer-la, la veritat de la qual Joan ja va donar testimoni, la
veritat que ens fa lliures. I la veritat què és? Pregunta Pilat. La veritat és
Ell, que és camí veritat i vida, però per reconèixer-la cal l’Esperit, que ens
condueix cap a la veritat sencera.
Jesús ens diu que ha arribat la seva hora.
L’hora del glorificar el Fill, perquè tal que el Fill glorifiqui al Pare.
L’hora de la seva mort, del seu empresonament, dels trasbalsament, de la
torbació i de la prova. L’hora de passar d’aquest món al Pare, ara és l’hora de
la glorificació. Tota la vida de Jesús situada en aquesta clau de volta que és
la seva mort entesa com a glorificació per a Ell i com a salvació per a
nosaltres; així amb la mort vencerà la mort. La mort que ha presidit tota la
seva vida i ara assoleix el caràcter de punt culminant. Ell ha dit: “sé d'on
vinc i on vaig. Però vosaltres no sabeu d'on vinc ni on vaig.” perquè
“Vosaltres judiqueu amb criteris purament humans.” (Jn 8,14) I la glorificació
del Fill de l’home no respon a criteris humans sinó al pla de Déu.
Els qui busquen un malfactor troben a qui respon “Jo soc”
(Jn 18,5), és a dir a Déu ja que aquest és el títol diví per excel·lència.
Troben aquell que és proclamat a la creu com a rei per Pilat, davant el rebuig
del seu poble; però el seu reialme no és d’aquest món. Aquell que ha estat
vestit amb una túnica sense costura, com una vestimenta sacerdotal; però el seu
és un sacerdoci nou. Aquell que ha confiat la seva mare, la nova Eva, al
deixeble estimat, Maria, la dona que a Cana no havia reconegut que l’hora
encara no havia arribat, ara al peu de la creu rep el títol de mare del
deixeble estimat, és a dir de tot cristià perquè la seva és una nova Església.
Tot ha culminat, tot
allò que el Pare li havia confiat i l’Escriptura havia anunciat. Ara resta el
dolor, la set, el silenci, la injustícia; però la llavor no ha mort en va, l’arbre
de la creu germinarà el tercer dia i donarà fruit abundant, un fruit que s’escamparà
per tota la terra.