dilluns, 12 de febrer del 2018

Dilluns de la Setmana VI durant l'any / II



DILLUNS DE LA SETMANA VI DURANT L'ANY / II

Solius

12 de febrer de 2018
Jm 1,1-11; Salm 118,67.68.71.72.75.76; Mc 8,11-13

La Paraula de Déu és per a nosaltres un mirall. En l’escriptura és Déu qui ens parla, que ens fa prendre consciència del que som, ens posa en presència de Déu i ens emplaça a continuar pel bon camí, pel camí de Crist. El camí de Crist acaba en la resurrecció i passa per la creu, hi passa necessàriament; aquest és també el nostre camí. La nostra vida no transcorre per entre un jardí de roses i si en trobem alguna també topem amb llurs espines. Les circumstàncies de la vida, la realitat de cada dia, les dificultats que ens trobem, tot plegat ens porta inevitablement penes i adversitats. Ens cal esmerçar-nos a seguir endavant quan patim decepcions, quan hem d’acceptar renúncies i privacions que no podem pas evitar i que acceptem ben sovint amb dolor. 

El més important per a nosaltres és saber-nos en companyia de Crist. Ell és feu home per anar davant nostre, mostrant-nos el camí. Amb Crist com a referent aprenem a associar les dificultats de la nostra humana condició amb Crist, veritable home, veritable Déu. Aleshores, emmirallant-nos en Crist podem unir la nostra vida a la d’Ell, tot i les humiliacions o els sofriments. Sant Benet expressa aquesta doctrina d’una manera admirable en el pròleg de la Regla quan demana d’avançar en el nostre camí «no decantant-nos mai del seu mestratge i perseverant en la seva doctrina dins el monestir fins a la mort, participant dels sofriments del Crist amb la paciència, a fi que meresquem de compartir també el seu regne.» (RB Pròleg, 50). 

Ens ho diu també avui la Carta de sant Jaume; sempre que passem proves, siguin quines siguin, ens hem de tenir per molt feliços; les hem d’afrontar com un repte, no pas negatiu, sinó com a quelcom que ens farà refermar-nos en la constància un cop superem l’entrebanc, que ens farà créixer en Crist. És la constància, sols la constància la que ha de dur les obres a bon terme. Ens ho diu també el salmista: «M'ha fet bé haver sofert tantes penes, hi aprenc els vostres decrets.» També el quart graó de la humilitat en la Regla ens diu que avancem quan en dificultats i en contradiccions, o fins en qualsevol mena d'injustícia que ens facin, sense dir res, amb convicció, ens abracem a la paciència i, aguantant ferms, no defallim ni ens fem enrere, com diu l'Escriptura: "Qui perseveri fins a la fi, aquest se salvarà". 

Complint també el precepte del Senyor amb la paciència en les adversitats i en les injustícies. Tenim sempre al Senyor al nostre abast, però ens hi hem de dirigir amb fe, sense dubtar per tal de que el seu amor ens conforti com ens ha promès. No posant Déu a prova, no demanant-li un senyal, sinó confiant en Ell. Estem a les portes de la Quaresma, un temps privilegiat per fer camí, per preparar la Pasqua. La vida monàstica ens hi ajuda amb la pregària, amb el treball i per damunt de tot amb el contacte amb la Paraula de Déu. Demanem-li al Senyor la saviesa necessària i Ell que dona de bona gana, sense doldre-li ens ajudarà; però demanem-li amb fe, perquè si dubtem, ens diu la Carta de sant Jaume, serem com les ones a mercè del vent. Sols essent constants podrem dur les obres, la nostra vida, a bon terme.

dissabte, 3 de febrer del 2018

Presentació de l’obra de Mn. Ramon Muntanyola: Vidal i Barraquer. El cardenal de la pau

Presentació de l’obra de Mn. Ramon Muntanyola:
Vidal i Barraquer. El cardenal de la pau
Edició a cura del P. Josep Massot i Muntaner
Poblet 3 de febrer de 2018

Il·lm. Senyor President de la Diputació, Il·lm. Senyor alcalde de l’Espluga, representant del nostre estimat senyor Arquebisbe, estimats familiars de Mossèn Muntanyola i del Cardenal Vidal i Barraquer, senyores i senyors.

Presentem avui la reedició d’una obra singular. Vidal i Barraquer, cardenal de la pau, una biografia del cardenal Francesc d’Assis Vidal i Barraquer escrita per Mossèn Ramon Muntanyola. La primera edició d’aquesta obra veié la llum l’any 1969-1970 publicada per l’Editorial Estela. Aviat se’n feu una traducció castellana a càrrec de Victor Manuel Arbeloa; era el febrer de 1971 i el responsable de l’edició i adaptació era un jove prevere i historiador que iniciava també la seva tasca com a responsable de l’edició de l’Arxiu del cardenal juntament amb el P. Miquel Batllori. L’any 1976 l’Abadia de Montserrat publicà una nova edició de la biografia del cardenal a cura del P. Josep Maria Massot, feia tres anys i escaig que l’autor havia mort i tot just s’encetaven les gestions pel retorn a la seva seu de les despulles del cardenal Vidal i Barraquer. Avui en presentem una nova reedició a cura de nou del P. Massot. Per què editar passats cinquanta anys aquesta obra? Que té de singular? Moltes coses, en primer lloc es tracta d’un gènere biogràfic ben lluny de l’ús actual i com tota biografia té tres elements fonamentals: l’autor, el biografiat i la motivació. El mateix fet de que vint-i-cinc anys després de la mort del cardenal calgués descobrir, reivindicar i donar a conèixer la seva figura ja és un fet bastant excepcional. Com entendre que en ple franquisme un cardenal de l’Església Catòlica hagués vist silenciada de tal manera la seva memòria? El motiu pel que Mossèn Ramon Muntanyola engegà aquesta tasca no és pas menor; escriure una biografia del cardenal Vidal i Barraquer responent abans que res al desig de reivindicar llur memòria.

El biografiat

Francesc d’Assís Vidal i Barraquer naixia a Cambrils el 3 d’octubre de 1868, en el si d’una família benestant catòlica. Als 12 anys l’enviaren a estudiar al Col·legi de Sant Ignasi de Manresa de la Companyia de Jesús. Allí li sortí al pas per primer cop la vocació, en aquell moments jesuítica però primer el seu pare li prohibí de prendre cap decisió fins haver acabat llurs estudis; i després el seu mentor, el bisbe de Vic Josep Torres i Baiges li manifestà que ja hi havia prou religiosos i el que mancaven eren bons capellans diocesans. En haver mort la seva mare l’any 1881 i el seu pare l’any 1886, fou acollit pels oncles Josep Vidal i Carme Martorell. Francesc d’Assís segui fil per randa la voluntat del seu pare i estudià dret a la Universitat de Barcelona i sols després de llicenciar-se en dret civil i eclesiàstic entrà al Seminari de Barcelona l’any 1895 i d’allí fou reclamat per l’arquebisbe de Tarragona Tomàs Costa i Fornaguera, finalitzant els estudis a la Universitat Pontifícia de Tarragona. Ordenat de prevere el 17 de setembre de 1898 ocupà ben aviat càrrecs a la cúria diocesana, guanyà una canongia, fou promogut a la dignitat d’arxiprest i a la mort de l’arquebisbe fou escollit vicari capitular. Ja sota el pontificat de l’arquebisbe Antolín López Peláez fou vicari general a Tarragona i el 26 d’abril de 1914 fou consagrat bisbe a la catedral de Tarragona en haver estat nomenat administrador apostòlic de Solsona; tenia 45 anys. Restaria a Solsona sols cinc anys per retornar a Tarragona ja com a arquebisbe metropolità i primat. El seu pontificat a Tarragona va de 1919 a 1943, any de la seva mort. Durant aquests visqué la crisi de la monarquia constitucional, la dictadura de Primo de Rivera, la caiguda de la monarquia, la proclamació de la República i l’autonomia de Catalunya, la guerra civil i els primers anys del franquisme. Com a pastor estigué especialment interessat per l’ensenyament del catecisme, la formació de la joventut, la promoció dels moviments catòlics, el bon funcionament de les parròquies, la formació del clergat, la salvaguarda del patrimoni artístic i documental de l’arxidiòcesi. El Papa Benet XV el nomenà cardenal sota el títol de Santa Sabina el 23 de febrer de 1921. Fou durant la dictadura de Primo de Rivera que patí campanyes difamatòries i pressions per tal que abandonés el càrrec per anar a les seus de Saragossa, Granada o Burgos. Titllat de catalanista arribada la II República fomentà la convivència i el diàleg entre l’Església i el nou règim. El 2 de juliol de 1934 consagrava com a bisbe auxiliar al seu vicari general el beat Manuel Borràs, íntim col·laborador. El fracàs de l’aixecament militar de juliol de 1936 el sorprengué a Tarragona d’on partí per evitar el vessament de sang per salvar la seva vida vers Poblet conseqüentment amb la seva voluntat de no abandonar l’arxidiòcesi; marxava acompanyat pel seu auxiliar i els Doctors, Joan Viladrich, Magí Albaigés i Joan Monravà.  Aquí a Poblet fou detingut i traslladat finalment a la presó de Montblanc on faria cap també el seu auxiliar. Salvat per odre directe del President Lluís Companys i sense reeixir de salvar també al seu bisbe auxiliar abandonava Catalunya per mar el 31 de juliol de 1936 per no tornar-hi ja més en vida. Un exili corsecat pel dolor pel martiri «del meu mai no oblidat bisbe auxiliar, el benamat doctor Borràs, al cel sia», com l’anomenava en el seu testament, una absència que l’acompanyaria fins a la mort.

Llençat del soli per la turba impia
i per fills vostres incomprès, proscrit,
una terra estrangera us acollia
i un auster claustre us donà taula i llit.
(En la mort del cardenal Vidal i Barraquer)

El gest més important del període de la guerra civil, a més del dolor per la pèrdua de tants dels seus preveres i diocesans a causa de la persecució religiosa, fou la seva negativa a signar la carta col·lectiva de l’episcopat espanyol de 1 de juliol de 1937 impulsada per un antic company seu al capítol catedralici, el cardenal Gomà arquebisbe aleshores de Toledo. Amb la seva actitud volia evitar una hipoteca per al futur de l’Església. Aquesta negativa unida a la campanya per presentar-lo com un separatista motivaren que el règim del general Franco el declarés incompatible amb la nova Espanya. Simultaniejant el seu exili entre les cartoixes de la Farneta a Itàlia, en hivern i la Valsainte a Suïssa a l’estiu; morí a Fribourg el 13 de setembre de 1943 víctima de la malaltia que afectava al seu cor i que li havia impedit ja de sojornar a la Valsainte on foren dipositades provisionalment les seves despulles tot esperant el retorn a Tarragona. Aquest no arribaria fins al maig de 1978. Com escrivia Mossèn Muntanyola:

Perquè estimaves amb follia
et van tractar com un proscrit;
i vas restar en la llunyania
sota el sudari de l’oblit.
(El cardenal proscrit)

La motivació

La vida del cardenal, la seva memòria havia estat silenciada des de la seva marxa de Tarragona i encara més a partir de la seva mort. L’any 1968 s’esdevenia el centenari del seu naixement i el vint-i-cinquè aniversari de la seva mort. Sense diners, sense comitès d’honor i amb uns mitjans pobríssims un grup de persones afins a la seva memòria, als que s’uniren ben aviat els seus nebots, s’aventuraren a organitzar un seguit d’actes. Pot semblar ben estrany que donada l’època la figura d’un cardenal de l’Església Catòlica necessités de ser explicada, donada a conèixer i reivindicada. Un grup de preveres que es reunien al Centre Catòlic de Reus decidiren de celebrar una eucaristia en memòria del cardenal a Poblet, perquè aquí el juliol de 1936 havia arribat el cardenal cercant refugi, aquí fou detingut i d’aquí marxà vers un incert futur que a la fi el portaria a l’exili. El 13 de setembre de 1967 se celebrà el funeral a Poblet presidit pel aleshores prior P. Robert Saladrigues i predicant l’homilia el Dr. Vicenç Nolla. A la seva vila nadiua, a Cambrils, s’organitzà un concert de l’Orfeó Català i a la fi el 27 d’octubre de 1969 se celebrava un acte a Montserrat.  Mossèn Muntanyola hi participà sempre activament com n’és exemple el 6 de maig de 1968 quan donava una conferència a Barcelona organitzada  per la Confraria de la Mare de Déu de Montserrat de Virtelia i la Lliga Espiritual.

Però fou a Salou on treballa intensament en la seva obra en prosa més important i emblemàtica, la biografia del cardenal Francesc d’Assís Vidal i Barraquer que portaria per títol el cardenal de la pau.

El biògraf

La figura del cardenal Francesc d’Assis Vidal i Barraquer, arquebisbe de Tarragona, és un personatge central en la vida de mossèn Muntanyola. Hi tingué primer que tot la relació deguda entre un seminarista i el seu arquebisbe, en un període difícil. Ramon Muntanyola l’any 1932 aniria Mallorca al noviciat de la Congregació de la Missió i finalment a l’estiu de 1933 entrà al seminari de Tarragona, seu de la que aleshores era arquebisbe el cardenal Francesc d’Assis Vidal i Barraquer. Allí es destapà ja com a poeta i literat, abans d’interrompre la seva formació com a conseqüència de la guerra civil. Aquesta comportà una tragèdia dins la seva família, el seu pare i el seu germà gran moririen víctimes de la violència d’aquells moments. La seva havia estat una vida bàsicament fruit o producte d’una labor domèstica, inspirada en la fe com a principi i norma, i actuada per l’exemple viu, intel·ligent i coherent, d’uns pares conscients i responsables; els seus pares foren els seus primers educadors que posaren els basaments sobre els quals es fonamentà la fermesa de tota la seva vida. D’aquí el fort impacte del que la guerra civil suposà a nivell familiar per a mossèn Muntanyola. Ja res seria igual, també molts preveres de la diòcesis perdrien la vida i el pastor exiliat per força el juliol de 1936, després d’haver-se refugiat imprudentment a Poblet, veuria impedit pels vencedors el seu retorn a la seu tarragonina. Ramon Muntanyola acabà refugiat a Mallorca, corsecat d’enyorament per Catalunya, on aviat s’adonà que tot havia canviat veient-se obligat a escriure fins i tot la seva correspondència particular en castellà. A finals de setembre de 1939 tornà al Seminari de Tarragona, aspirant a ser un sacerdot de l’església de Tarragona, d’una església catalana que havia hagut de patir tant durant tota la guerra que semblava poder esperar de l’experiència que li havia tocat viure poder caminar pels camins dreturers, assenyadament iniciats per alguns sectors del clergat encapçalats per l’arquebisbe de Tarragona. Res no seria com ho esperava Ramon Muntanyola, el 20 de juny de 1940 aprofitant l’estada a l’Espluga d’un bisbe paül del Perú, rebia la tonsura clerical i finalment el dia 1 de març de 1942 a la catedral de Tortosa de mans del bisbe Fèlix Bilbao rebia l’ordenació sacerdotal. De fet doncs cursà el seus estudis eclesiàstics i fou ordenat de prevere essent arquebisbe el cardenal Vidal i Barraquer.

Ell havia estudiat al seminari sota el seu pontificat, com ell fugí de la persecució, fou ordenat sota el seu pontificat encara i al llarg de tota la seva vida va anar generant-se en el seu interior una creixent admiració per la figura del cardenal. Durant la seva estada a La Selva s’hi aproximà encara més en compartir en certa manera l’experiència de l’exili que havia marcat els darrers anys de la vida del cardenal i durant el temps que es dedicà a preparar la biografia, aquesta centralitzà la seva vida. A la tardor de 1968 amb mossèn Josep Asens, mossèn Artur Boronat i mossèn Francesc Benet viatgen a Suïssa per participar als Jocs Florals de la Llengua Catalana a Zurich, visitar la tomba provisional del cardenal a la cartoixa de La Valsainte, el foyer Saint-Elisabeth a Fribourg on morí el cardenal i entrevistar-se amb Ventura Gassol, Ramon Sugranyes de Franch i sor Caníssia, la monja que va assistir al cardenal els seus darrers dies. Explica mossèn Asens «l’anada a la cartoixa de La  Valsainte fou molt impressionant. Vam concelebrar la missa tots junts. Anàrem a la capella del Santíssim i veiérem el lloc provisional on està enterrat. En un senzill armari del presbiteri de l’esmentada capella. Parlarem amb el Prior que ens digué com encara recordaven el cardenal com un gran sant i un home d’Església.» Fou aquesta biografia l’obra de la seva vida, en presentar-la a Tarragona seria mossèn Miquel Melendres qui actuà de presentador i a Valls s’estrenà l’oratori El cardenal de la pau, amb música d’Albert Sanahuja i lletra del mateix mossèn Muntanyola. La figura del cardenal s’havia rescatat públicament de l’oblit i sols quedava una cosa pendent, la tornada de les restes del cardenal a Tarragona, que no es produiria fins l’any 1978, cinc anys després de la mort del seu biògraf.

La teva veu massa neta,
no fou atesa per ningú.
Com tants oracles del profeta,
l’urpa del vent se la va endur.
(El cardenal proscrit)

Permetin-me dir que per a mi mossèn Muntanyola és abans que cap altra cosa el biògraf del cardenal de la pau, com ell mateix l’anomenaria. Una biografia que confessava en la introducció a la primera edició l’anà colpint el cervell dia darrera dia durant molts anys, un personatge pel que sentia veneració i estima, com ho demostren aquestes paraules: «Ell, ni que físicament separat de la seva seu, n’era l’únic pastor i preceptor. Els seus capellans, els seus seminaristes, els seus diocesans l’estimaven, no hi ha dubte, però no gosaven ni anomenar-lo sinó a mitja veu, o a cau d’orella, amb una mena de precaució enutjosa com si flotés en l’aire el dubte que l’arquebisbe absent hagués pogut perpetrar una pèssima acció, capaç d’avergonyir la família eclesial que el tenia per pare».

Escrivia mossèn Ramon reivindicant la figura del cardenal proscrit en un bell poema:

El que no han dit l’ocell i l’ona,
l’Amor ho canti a plena veu:
El Cardenal de Tarragona
retornarà a la seva seu!

Aquest poema no és tant sols una elegia, és una vindicació i sobretot una proclama. El cardenal Vidal i Barraquer és el mirall, la figura en la que el mossèn Muntanyola sacerdot s’emmirallà des de bon començament, escriu en Joan Maria Pujals en la introducció l’antologia poètica de Mossèn Muntanyola, i és ben cert. La voluntat de Déu farà però que mossèn Muntanyola mori cinc abans del retorn de les despulles del cardenal de la pau a la seva seu per reposar-hi definitivament, aquelles despulles que ell havia visitat i davant les quals havia pregat a la cartoixa de la Valsainte.

El gran mèrit, el gran valor de l’obra de Mossèn Ramon Muntanyola que avui presentem de nou és la seva passió pel cardenal, el seu intent reeixit de recuperar llur memòria i és per això que de la seva mà molts de nosaltres descobrirem al cardenal de la pau, aquell qui havia deixat la seva terra perseguit per uns i havia mort a l’exili impedit per d’altres de retornar a la seu que de dret li pertanyia. De la mà de Mossèn Muntanyola diverses generacions hem descobert i conegut al cardenal; així quan l’any 1978 es produí el desitjat retorn de les seves despulles a Tarragona aquesta obra avui reeditada adquirí el valor afegit d’haver contribuït i molt al retorn del cardenal a la seva seu sota el missatge de la pau i la reconciliació.

La darrera edició

Avui de nou s’edita aquesta obra com a cloenda de l’any Muntanyola en que hem celebrat el centenari del naixement del seu autor. No podia ser millor colofó unir el centenari del naixement de l’autor i el 75è aniversari de la mort del biografiat. De nou el P. Massot, respectant el llenguatge clar i net de l’autor, sense introduir-hi modificacions importants que haurien alterat el text però incorporant la molta bibliografia apareguda des d’aleshores i realitzant algunes adicions fonamentals al text, n’ha estat el responsable. Em deia l’altre dia a Montserrat el P. Massot que cal una obra històrica sobre el cardenal, que aquesta és una tasca no pas fàcil donada l’enorme riquesa del personatge i la gran quantitat de documentació que per exemple als arxius vaticans s’hi conserva; però afegia que en història no hi ha mai cap obra definitiva, sempre tot és susceptible de ser millorable i sempre pot aparèixer nova documentació. Tot i els estudiosos que ja es dediquen a estudiar la figura i la trajectòria del cardenal; l’obra que avui presentem segueix essent un clàssic ineludible encara avui per conèixer la figura i l’obra del cardenal Francesc d’Assís Vidal i Barraquer i també per conèixer al seu autor; perquè aquesta obra és més que un llibre, és el recull escrit d’una passió, d’un sentiment de veneració, més que d’admiració, de l’autor envers el biografiat.

Colofó

Escrivia el Dr. Pont i Gol el maig de 1976 «Era com si ell m’ho demanés, repetint-me les paraules del seu testament. “Si moro a l’exili, desitjo que les meves despulles siguin traslladades a Tarragona”. (...) El missatge del retorn serà, no pot ser altre, el missatge de la pau, el mateix missatge del seu exili, el seu missatge de sempre, perquè ell que “no s’havia cobert amb cap bandera” i s’havia “constituït signe de pau en una guerra fratricida”, espiava sempre “el colom i el branc novell de l’olivera”. Tots després de tantes dissorts, escoltarem i farem nostre aquest missatge de pau esperançada. No voldríem pas que el poeta (es refereix a Mossèn Ramon Muntanyola), des de la Llum del més enllà, on ha fet venturosa via, hagués de tornar a fer-nos sentir aquell seu amarg retret:

“la teva veu, de massa neta,
No fou atesa per ningú”.

No tindria sentit el retorn».

Els convido a llegir aquesta obra de nou o a descobrir-la, recorrent les seves pàgines reviuran la vida del cardenal Vidal i Barraquer i darrera de cada frase hi descobriran la gran estima de Mossèn Muntanyola pel seu, pel nostre estimat cardenal de la pau. Els convido a fer-ne una lectura atenta perquè de la història se n’aprèn, n’hem d’aprendre per no repetir els errors del passat i treballar així per la reconciliació i la concòrdia. Tal i com el cardenal Vidal i Barraquer intentà de fer sempre, malgrat les incomprensions, els retrets i les persecucions. Escrivia en el seu testament «Perdono de tot cor els meus enemics, els qui han malparlat de mi, m’han calumniat i m’ha injuriat. Els desitjo tota mena de bé i de prosperitat. Declaro que soc innocent de totes les acusacions que, contra mi, ha estat fetes. Sé qui són els qui m’han acusat i el motiu per què ho han fet. Res no els he dit, res no els he demostrat, i a tots he perdonat i perdono de cor.»

Moltes gràcies,




Dissabte de la IV Setmana durant l'any / II



DISSABTE DE LA SETMANA IV DURANT L'ANY / II

Missa centenari Mossèn Ramon Muntanyola

3 de febrer de 2018
1R 3,4-13; Salm 118,9.10.11.12.13.14; Mc 6,30-34

Estimades germanes i estimats germans. 

Salomó demanà la gràcia de saber escoltar, per poder servir al seu poble i destriar el bé del mal. Comença el seu regnat des de la humilitat, sabent-se pobre i reconeixent que li calia l’ajut de Déu per poder governar al seu poble, al poble que Déu li ha confiat. No demana ni molts anys de vida, ni riquesa, ni la vida dels seus enemics; sinó discerniment per poder escoltar i fer justícia.

També Jesús escolta el clam dels qui el cerquen. Déu és el Pastor de la humanitat. Això significa que Déu vol per a nosaltres la vida, vol guiar-nos als bons pasturatges, on puguem alimentar-nos i reposar; no vol pas que ens perdem, sinó que arribem a la meta del nostre camí, que és precisament la plenitud de la vida en Crist. Jesús es presenta com el pastor de les ovelles perdudes de la casa d'Israel i la seva mirada sobre la gent és una mirada misericordiosa. 

Ell encarna el model del governant, Ell és el Déu Pastor que amb la seva manera de predicar i amb les seves obres, atenent als malalts i als pecadors, als qui es troben perduts i sols; vol conduir-nos a lloc segur, a la misericòrdia del Pare. És la dinàmica de l’amor, com escrivia el cardenal Vidal i Barraquer l’any 1931 «No els guanyarem pas amb desamor; no és pas amb redreçaments sediciosos o de violència, com reparem els cristians els mals que els afligeixen; és la confiança en la supremacia i fecunditat, àdhuc humanes, de l’Esperit, en la potència de la fe i la caritat actives, ço que ens ha de procurar, amb l’ajuda del Senyor, la victòria.»

Allò de més important en la vida, sovint no és pas el que se’ns apareix com  a més atractiu. El poder i la gloria del més gran dels reis d’Israel és no res comparada amb la bondat del Senyor. Cada dia ens toca de decidir, cada dia hem de cercar al Senyor perquè ens ajudi a discernir. Per a trobar el bon camí ens hi ajuda la pregària que fa dir al salmista «Us he buscat amb tot el cor, no deixeu que m'aparti dels manaments.» En aquesta eucaristia en que recordem el centenari del naixement de Mossèn Ramon Muntanyola i el setanta cinquè aniversari de la mort del cardenal Francesc d’Assís Vidal i Barraquer confiem-nos a Maria, la mare de Jesús i mare nostra, a qui els monjos recordem especialment cada dissabte. 

Fem-ho demanant-li que ens ajudi a trobar la voluntat del Senyor en totes i cada una de les nostres accions, com ajudà als nostres germans davant tantes dificultats com hagueren d’afrontar, per tal de que acabada la cursa es mantinguessin fidels a la voluntat del  Senyor i poguessin dir:

Aquesta és la meva fe,
una fe senzilla i clara.
(Mossèn Ramon Muntanyola)

divendres, 2 de febrer del 2018

Presentació del Senyor

Presentació del Senyor
2 de febrer de 2018
Ml 3,1-4; Salm 23,7.8.9.10; He 2,14-18; Lc 2,22-40

Un home just i pietós a qui l’Esperit Sant li ha promès que no morirà sense haver vist al Messies, espera l’hora en que Israel serà consolat. Una dona d’edat molt avançada que sols havia conviscut amb el seu marit set anys i en portava molts vídua es trobava també allà. Simeó i Anna eren al temple pregant, esperant amatents l’hora de la salvació. Anna no s’hi movia mai dedicada nit i dia al culte de Déu amb dejunis i oracions. Simeó  hi anà guiat per l’Esperit Sant. Alhora Josep i Maria curosos amb l’acompliment del que establia la llei de Moisès respecte a la purificació portaren a Jesús a Jerusalem per presentar-lo al Senyor i oferir el sacrifici substitutori prescrit. L’espera de Simeó i d’Anna finalment aquell dia es veié recompensada; entre tants infants que cada dia eren presentats al Senyor un, fill d’una família com qualsevol altre, fet en tot igual a nosaltres llevat del pecat; es agafat en braços per Simeó que beneeix Déu perquè entre les seves mans té aquell qui és el Salvador preparat per a ser presentat a tots els pobles, aquell quim és la llum que es revela a totes les nacions, la glòria d’Israel. Maria i Josep queden bocabadats, admirats i esfereïts alhora, del que es deia d’aquell infant.
Per boca del profeta Malaquies hem escoltat que Déu ha enviat al seu missatger perquè prepari el camí davant seu, el d’aquell Senyor que busquem, l'àngel de l'aliança que desitgem, que entra avui al seu temple. No es parla d'un nen, i malgrat això aquesta profecia troba compliment en Jesús, que gràcies a la fe dels seus pares, va ser portat al Temple; i en la seva presentació, en la seva ofrena personal a Déu Pare, s’intueix el sacrifici únic i definitiu el sacerdoci nou i etern, com en el passatge del profeta. Aquest infant Jesús, que els seus pares seguint el prescrit per la llei presenten en el Temple, és el mateix que, ja adult, purificarà el Temple, esdevindrà ell mateix el temple  i el sacrifici definitiu i el summe sacerdot de la nova Aliança.

La Carta als Hebreus, ens parla també del tema del nou sacerdoci, d’un sacerdoci que inaugura Jesús i que és totalment nou perquè calia que es fes en tot semblant als germans, a nosaltres, i així pogués ser un gran sacerdot compassiu i acreditat davant Déu per expiar els pecats del poble. Perquè, després que ell mateix haurà passat la prova del sofriment, ens podrà confortar a nosaltres que som provats al llarg de la nostra vida amb l’esperança de la plenitud de la participació en la resurrecció d’aquell qui vencé la mort. El tema del sofriment, és ben present en el passatge evangèlic d’avui, Simeó anuncia en la seva profecia sobre el Nen a la seva Mare, que aquell infant ha estat posat perquè molts a Israel caiguin i s'aixequin; i serà un signe de contradicció i a Maria una espasa de dolor li traspassarà l'ànima. La salvació que Jesús porta al seu poble, que ens porta a nosaltres, i que encarna en si mateix passa per la creu, per la mort que Ell vencerà i transformarà en oblació de la seva vida per amor a la humanitat. Aquest sacrifici definitiu avui és anunciat al Temple. Un gest certament motivat per les tradicions de l'antiga Aliança, però ple de sentit per la plenitud de la fe i de l'amor que correspon a l’acompliment dels temps, a la presència de Déu i del seu Sant Esperit en Jesús. L'Esperit, voleteja en tota l'escena de la presentació de Jesús en el Temple, en particular en Simeó, però també en Anna, en Maria i en Josep. És l'Esperit que porta el consol d'Israel i mou els passos i el cor dels qui l’esperen amatents. És l'Esperit que suggereix les paraules profètiques de Simeó i d’Anna, paraules de benedicció, de lloança a Déu, de fe, d'agraïment perquè per fi els seus ulls poden veure i els seus braços estrènyer la salvació.

«Llum que es reveli a les nacions» aquest signe, específic de la tradició litúrgica d'aquesta festa, és molt expressiu. Manifesta la bellesa i el valor de la vida com a reflex de la llum de Crist; un signe que recorda que Maria portava en braços a la mateixa llum, al Verb encarnat, que va venir per acabar amb les tenebres del món il·luminant-lo amb l'amor de Déu fet home. Només Crist és la llum veritable, la llum que il·lumina a tots els homes. Ell és la llum enviada pel Pare, "irradiació esplendorosa de la seva glòria, de l'eterna llum" (Sav 7,25). Ell mateix ens ho ha dit: "Jo sóc la llum del món; el qui em segueix no camina en tenebres, sinó que tindrà la llum de la vida" (Jn 8,12).


Maria i Josep acomplint l’antiga aliança presenten Jesús al Pare i Jesús nova aliança, carregat amb la nostra migradesa, presenta la nostra humanitat a Déu. L’hora de la salvació ha arribat, s’ha manifestat; però lluny d’esplendors, ho ha fet amb la senzillesa d’un infant; no defugint el sacrifici, ens redimirà amb el preu de la seva sang. Avui que Jesús fou presentat al temple amb una humanitat com la nostra, també nosaltres presentem-nos davant del Pare amb el cor purificat.