dissabte, 6 de setembre del 2025

Dissabte de la setmana XXII durant l'any / II

 

Dissabte de la setmana XXII durant l'any / II

Monestir de Carmelites a Olot

Dissabte 6 de setembre de 2025

1Jn. 4, 7-10; Salm 115; Gal. 4, 4-6 i Jn. 15, 12-13.16-17

«Soc jo qui us he escollit» ens diu el Senyor, aquesta és la premissa bàsica per a definir la vocació cristiana, tant més la vocació religiosa. La crida per part del Senyor a cadascun de nosaltres ha de ser tinguda sempre com el punt de partida per avançar cap al Crist. La vida religiosa és una cursa de fons i una cursa de relleus; no és pas una cursa curta. És una cursa de fons perquè el seu recorregut és llarg i una cursa de relleus perquè el testimoni va passant de generació en generació. Cert que al llarg d’ella anem fent passes, especialment en els seus inicis quan ens anem endinsant en una comunitat, en un ordre, en un institut. El postulantat, el noviciat i la professió solemne o emissió de vots perpetus son etapes ben característiques i importants però el realment importat és seguir caminant per arribar a la vida eterna, és aleshores quan fem vertaderament la nostra professió, quan s’ha demostrat que acabada la cursa hem estat fidels.

Per això avui ens alegrem en aquesta celebració dels cinquanta anys de professió del P. Jordi, una data sempre important però que en aquesta societat líquida on tot dura el que dura i no més, on la perseverança no és quasi mai una companya de viatge i la paciència té mala premsa, arribar a complir cinquanta anys de fidelitat és ben bé ocasió de celebració. Una fita que seria impossible d’aconseguir sense estimar, a Crist i als germans, en aquest cas de cadascuna de les comunitats on el P. Jordi ha fet camí. La primera carta de sant Joan insisteix en aquest caràcter gratuït, de do que te la vocació, no som nosaltres qui ens hem avançat a estimar Déu; ell ens ha estimat primer i ens ha cridat a seguir-lo.

Fa prop més de cinquanta anys el P. Jordi va deixar enrere una manera de viure per adoptar la que els fundadors del Carmel establiren per ser més i més fidels al seguiment del Crist. Viure la vida religiosa vol dir seguir al Crist. Crist és el centre de la vida del religiós; centre, sentit i essència de la vida del religiós, una vida viscuda en comunitat compartint la recerca de Crist, centrada en la pregària, la lectura i el treball; atenta al que ens diu Crist que parla de manera particular en la Paraula és a dir en l’Escriptura i que es fa present en l’ofici diví nucli i eix també de la nostra vida.

El religiós per mitjà dels seus vots, especialment pel d’obediència, fa camí enmig d’una comunitat que viu en la pregària i el servei, i que per la capacitat transformadora de l’Evangeli, esdevé escola de servei del Senyor en expressió de sant Benet; que no signifiquen un conjunt de costums,  i preceptes que cal observar sinó quelcom que amara tota la vida.

Seguir una regla significa seguir un programa de vida, significa assumir una disponibilitat que és ben pròpia de la professió religiosa i mostra la seva fe, és a dir: amb els dons i talents rebuts del Senyor, servir-lo present en els germans i això fins a la mort. Els religiosos som cercadors de Déu (Cf. RB 58,7) i no assolirem mai plenament el nostre objectiu en aquesta vida, durant la qual hem de participar, per la paciència, en la passió de Crist a fi de poder compartir després també el seu Regne.

És una vida amb els altres i per als altres que té per força l’amor a «Crist a l’amor del qual no podem anteposar res, absolutament res» (RB 72,11). Un amor entès com el moviment íntim de la caritat que tendeix a la comunió amb els germans, «Si algú afirmava: «Jo estimo Déu», però no estima el seu germà, seria un mentider, perquè el qui no estima el seu germà, que veu, no pot estimar Déu, que no veu»(1Jn 4,20). Amor a Crist i als germans perquè qui entra en una comunitat ho fa assumint una herència que es transmesa per una manera de viure i un carisma; el nou vingut s’uneix així a d’altres germans que ja estan fent via pel camí de cercar Déu i aleshores tota la comunitat s’acompanya mútuament.

El religiós no s’ha de plantejar la seva vida com un servei “per a” sinó un servei “a”, servir a Déu en els germans. Un servei obedient, que brolla del fons del cor, que no cerca el reconeixement immediat; una obediència fruit de l’amor nascut de la nostra filiació divina. Ja que és al Senyor a qui servim i obeïm amb joia i llibertat i així el servei i l’obediència esdevenen mitjans i no finalitats.

Un servei humil, humilitat davant del Pare i davant dels germans en els que hem de veure la imatge de Crist. El servei és obedient i és humil perquè és amor i el servei que surt de l’amor és vertader perquè surt del fons del cor. Crist mateix, centre de la vida del religiós, amb el seu exemple ens diu que viure segons l’Evangeli no és viure en la tristor sinó en la joia del servei obedient, humil i amorós. Perquè com ens ha dit sant Pau no som esclaus, sinó fills, i si som fills, també sou hereus, per obra de Déu.

Cercar Déu, és l’únic i essencial. Es tracta de recollir amb fe, amor i humilitat les normes de la vida cristiana que brollant de l’Evangeli, marquen les normes que acceptem el dia del nostre solemne compromís amb Crist.  Vivint-lo des de l’interior i en profunditat, anant descobrint dia rere dia la seva riquesa i significat, la seva validesa i eficàcia. Sempre sota el guiatge de la Paraula acollida en un silenci receptiu. Crist, centre de la vida del religiós es fa present en la Paraula i en la taula de l’Eucaristia; en el servei i en els germans; s’hi fa present si tot ho fem amb amor i temor de Déu, perquè Ell és amor.

Avui donem gràcies a Déu per aquests cinquanta anys de vida religiosa del P. Jordi, que no han estat exemptes de dificultats, perquè el compromís amb Crist no ens diu ningú que sigui fàcil, és exigent i cal destresa, voluntat i grans dosis de paciència i perseverança per seguir endavant. Recomanava el papa Lleó als seus germans agustins reunits en capítol general tres actituds: Escolta, humilitat i unitat, no és un mal programa per a la vida religiosa, de fet per a la vida de tot cristià. Si d’Elies heu aprés els carmelites a escoltar la veu de Déu en el silenci i en allò imprevisible demanem avui pel P. Jordi que la Paraula de Déu conformi la seva ment i el seu cor de tal manera que el seu viure i el seu treball siguin signes de profecia i fidelitat a la memòria del vostre pare Elies.