dissabte, 17 de setembre del 2016

Divendres de la setmana XXIV durant l'any / II



Divendres de la setmana XXIV durant l'any / II
Eucaristia en memòria dels difunts del Patronat Tarradellas
17 de setembre de 2016

1C 15,12-20; Salm 16,1.6-7.8 i 15; Lc 8,1-3

La litúrgia ens presenta avui quan celebrem aquesta eucaristia en memòria de tots aquells qui formaren part del patronat Tarradellas i que ja ens han deixat, uns textos molt adients. El tema que ens presenten ambdós són els fruits que deixarem en abandonar aquest món, un cop superada aquesta vida i arribats a tenir aquell cos que mai no es consumirà, quan per la gràcia de l’Esperit que ens ha donat la vida, serem semblants a l’home que és del cel. No sabem con serà tot això, el que si ens diu Sant Pau és que no naixem a la vida veritable sense haver mort abans. Per això celebrem aquesta eucaristia certs de que els nostres germans que ens altres reunions ens acompanyaren gaudeixen ara d’aquella vida nova amb un cos fort i gloriós; ells que han sembrat un cos que es consumia, feble i miserable, com es consumirà el nostre, gaudeixen d’un cos espiritual.

Cal sembrar una llavor que doni fruit, en una terra bona. Els nostres germans varen plantar moltes llavors, aquestes han donat fruits diversos, molts bons fruits materials dels quals hem pogut i podrem gaudir-ne nosaltres, perquè la seva vida no fou en va, la seva fou una vida de servei a llur família, a llur comunitat, al país. Una tasca a la que sovint la mateixa proximitat temporal impedia més d’un cop copsar-ne la seva vertadera perspectiva però que avui, passats els anys reconeixem i podem analitzar molt positivament. Però malgrat tot el seu llegat, aquest no deixa de ser temporal, fruit d’una vida temporal, en la que allò que creix s’acaba assecant, en la que la llavor sovint queda ofegada pels cards que l’envolten. Sols hi ha una llavor, que acollida en terra bona dona el cent per u, aquell qui rep i reté la paraula amb un cor ben disposat, sofrint amb constància, és qui arriba a donar fruit vertader.
La veritable llavor que dona fruit és la Paraula de Déu, quan la deixem actuar en la nostra vida, quan ens amara la nostra fugissera llavor, aleshores converteix aquesta nostra vida mortal en l’avantsala de la vida eterna i vertadera, aquella que no té fi. 

Recordem avui als nostres germans, a aquests hi ajuntem el record de tots als qui estimarem i ens varem estimar i preguem al Senyor confiats de que puguin gaudir de la  semblança de l’home que és al cel, per la gràcia de l’Esperit i que un dia nosaltres puguem ajuntar-nos-hi.

dijous, 15 de setembre del 2016

Sensum vitae quaerere. Vultum Dei quaerere in claustro



Sensum vitae quaerere
Vultum Dei quaerere in claustro

The spiritual dimension. A new horizon for the integration of cultural and religious diversity.
Poblet 15 de setembre de 2016

Bon dia, benvinguts al Monestir de Poblet, és una alegria la seva presència aquí avui i, si m’ho permeten, encara més per haver estat introduïts de la mà del Dr. Enric Olivé, professor meu de tant grata memòria i bon amic de fa anys. Vostès potser es preguntaran que és exactament Poblet, a part d’un monument Patrimoni Mundial des de 1991. Poblet és el conjunt monàstic habitat més gran d’Europa perquè aquí hi viu una comunitat de trenta monjos cistercencs que intenta cercar Déu segons la Regla de sant Benet.


Aleshores es poden preguntar, que és un monjo? Com s’esdevé que un es fa monjo? Per què es fa monjo? L’home d’avui defuig sovint de preguntar-se sobre els temes més profunds de l’existència, les eternes preguntes de qui som? D’on venim? I a on anem? Queden ofegades pel brogit propi de la vida contemporània centrada en el treball i l’èxit en el camp laboral i social, assolint objectius que mai no ens arribaran a satisfer del tot per la seva banalitat. De la insatisfacció, del plantejament de buidor de la nostra vida, del qüestionament de per què vivim, què ens l’ha d’omplir de sentit profund. Succeeix que certes persones, homes i dones del nostre temps com qualsevol altre, s’aturin un dia a observar el seu voltant, per exemple un cel estrallat, la infinitud aparent del mar i endevinin, més enllà de les respostes de la ciència, que hi ha una raó última de tot plegat. Les respostes a aquest plantejament poden ser múltiples i els camins per arribar-hi nombrosos. 


És d’aquesta manera que neix una vocació monàstica, sabent que el monjo no és aquell que té respostes als interrogants, sinó precisament el qui s’interroga, el qui cerca i es deixa endur pel que nosaltres anomenem crida o vocació; una crida a obrir-se a l’infinit, és a dir a Déu. La vocació monàstica no és una meta en si mateixa, quan un entra al monestir no ha arribat enlloc, simplement ha pres consciència de que s’ha de posar a caminar vers la vertadera finalitat, és l’inici d’una recerca que no té altre meta que la fi de la vida terrena del monjo, al llarg d’aquest camí no hi ha sinó interrogants i no hi ha altra resposta per segui endavant que la confiança, la fe. 


El monjo no és sinó l’home que s’ha aturat a preguntar-se per l’autèntic sentit de la vida; el monjo no és sinó un cristià que vol viure la seva fe amb tota la plenitud de que és capaç, en una comunitat concreta, seguint una norma de vida concreta, la Regla de sant Benet i amb un horari concret; aquesta és la concreció de la resposta del monjo als seus interrogants per poder avançar cada dia una mica més.


El monestir cistercenc és doncs una comunitat de cristians reunits en una escola de servei diví com en diu sant Benet, en la que aprenem de Déu per la Paraula, la pregària i el treball, a estimar-lo i a compartir aquest amor amb els germans i aquesta vida es viu en un espai concret: el clos del monestir.


La mateixa arquitectura cistercenca n’és una mostra. La planta dels nostres monestirs, ens situa el centre de la vida monàstica en el claustre que rememora el paradís, és allí on raja l’aigua que dona la vida i que recorda aquella que per a nosaltres regenera en el baptisme. Totes les dependències giren a l’entorn del claustre, i així tota la vida del monjo gira a l’entorn de recuperar la imatge divina perduda. Pregària, vida comunitària i treball que són els eixos de la vida monàstica, conflueixen físicament en el claustre. 


El monestir, segons la Regla de sant Benet[1], és una escola on s’hi ensenya a servir com va fer el Senyor, és a dir donant la vida per al servei de tots: «Com el fill de l’home, que no ha vingut a ser servit, sinó a servir i a donar la vida[2]». Aquesta vida amb els altres i per als altres se’ns explica en el llibre de text d’aquesta escola del servei del Senyor, és a dir, sota la guia de l’Evangeli[3], i aquí el monjo ha de fer el seu camí, sense anteposar res a l’amor de Crist el seu Mestre i posant la seva persona i els seus talents «els uns al servei dels altres, cadascú segons els dons que ha rebut»[4]


Hem vingut al monestir, doncs, tot i ser homes febles i imperfectes, no per a ser servits sinó per servir i per donar els dons, talents i carismes, és a dir, la vida, servint els germans com ho va fer el Senyor. Sobre aquests dos extrems, dons, talents carismes d’una banda i febleses físiques i morals, de l’altra, hi ha tres columnes o pilars per sobre dels quals passa el pont que els uneix: l’amor, el servei i la paciència.


L’actualitat de la nostra vida i llur experiència ens fan trobar noves situacions concretes que enriqueixen cada dia nous aspectes de la vida monàstica.  Cal saber llegir, darrera les formes a vegades fruit del passat, les petjades d’una realitat espiritual sempre vàlida per a la vida monàstica i que hem de guardar tractant de cercar el signe nou, apte per expressar avui, aquí i ara que existeix una realitat que no ha perdut res del seu valor. Cercar Déu, ha de ser l’únic i essencial sentit de la nostra vida. 


Es tracta de recollir amb fe, amor i humiliat les normes de la vida cristiana que marca la Regla, i que nosaltres acceptem el dia del nostre compromís monàstic. Procurem viure-les des de l’interior i en profunditat, en un espai i un temps concret. Es així com anem descobrint dia rere dia la seva riquesa i significat, la seva validesa i eficàcia. Aleshores, podem integrar el seu valor enriquidor en el món contemporani que moltes vegades ens el reclama. És així com nosaltres intentem donar resposta a la dimensió espiritual que creiem fermament que tot home i tota dona posseeixen, una forma de vida, la monàstica, compartida per moltes altres religions; fet que ens la mostra com una resposta profundament arrelada en la interculturalitat d’ahir, d’avui i de demà.


Desitjo que la seva estada i la seva feina avui els sigui profitosa i s’enduguin un grat record de la seva estada entre nosaltres. Moltes gràcies per ser aquí i bona feina.





[1] RB pròl. 45
[2] Mc 10,45
[3] RB 21
[4] RB 4,21

dilluns, 12 de setembre del 2016

Sant Nom de Maria Col·legi de Jesús i Maria de Sant Gervasi



Sant Nom de Maria
Co-titular de la Congregació de Jesús i Maria
Col·legi de Jesús i Maria de Sant Gervasi
12 de setembre de 2016
Ecl. 24,1-2.5-7.12-16-16-29; Salm Lc 1 (Magnificat); Lc 1,26-38

L’anunci a Maria és per a nosaltres els cristians una invitació a viure la nostra fe de manera joiosa i confiada. Alegra’t és el primer missatge de l’àngel, és la primera paraula que Déu adreça a tota criatura i l’alegria ens ha de venir com a Maria, perquè el Senyor és amb nosaltres; Déu ens acompanya i per això no hem de tenir por; no hem de tenir aquella por que ofega, que paralitza, que no deixa caminar. Vèncer la por és fruit de l’alegria de saber que Déu és amb nosaltres. Com Déu estava amb Maria i en Maria, ella que és la dona més estimada per Déu, perquè la persona humana més estimada per Déu ha estat una dona i amb ella i per ella l’amor de Déu ens arriba a tots nosaltres ja que en ella i per ella neix el Fill de Déu, s’encarna i així pot compartir els nostres dolors, els nostres sofriments, les nostres tristeses fins a donar la seva vida per tots nosaltres, fins a vèncer la mort i vencent-la donar-nos a tots la vida vertadera, aquella vida que mai no acaba. 

Maria tal com ens la presenta el relat de l’evangelista Sant Lluc en l’episodi de l’anunciació, és el nostre model de relació amb Déu; simple, transparent i disponible. Déu sempre porta la iniciativa, però nosaltres molts cops no arribem a copsar per on va, que vol de nosaltres, que n’espera, que hem de fer; Maria ens mostra com ha de ser la nostra resposta, confiada i humil. Maria és model de confiança; ella perfectament pura i transparent a la llum divina, que malgrat dubtar no li impedeix confiar-se, fiar-se de Déu i deixar-lo fer, davant del misteri de la seva concepció. Maria esdevé mare del Fill de Déu; participa de la gran joia de la maternitat, perquè «cada nova vida “ens permet descobrir la dimensió més gratuïta de l’amor, que mai no deixa de sorprendre’ns. És la bellesa de ser estimats abans: els fills són estimats abans que arribin”. Això ens reflecteix el primat de l’amor de Déu, que sempre pren la iniciativa»[1], ens diu el Papa Francesc.

L’alegre confiança de saber-se en companyia del Senyor ens fa perdre la por; aleshores podem mostrar—nos simples, transparents i disponibles, com la vostra germana Isa que va perdre la por, ella davant de nombroses dificultats no tenia por, perquè sentia la confiança en el Senyor, el sabia al seu costat, perquè Ell està en cadascun dels nostres germans que pateixen, en els més pobres, en els més desafavorits i la Isa, l’assassinat de la qual ens ha tocat el cor a tots, estava prop d’ells, a prop de Crist. Ens ho explicava en una entrevista l’any 2011 dient: «Pensareu que com puc seguir vivint a Haití, entre tanta pobresa i misèria, entre terratrèmols, huracans, inundacions i còlera. L'única cosa que podria dir és que Haití és ara l'únic lloc on puc estar i guarir el meu cor. Haití és casa meva, la meva família, el meu treball, el meu sofriment i la meva alegria, i el meu lloc de trobada amb Déu». Ella va saber reconèixer en els més desafavorits, en els rebutjats per la societat a Guinea o a Haití la imatge de Crist, hi va veure la seva família, el sofriment d’ells era el seu sofriment i la seva alegria era comuna. L’alegria que ve de Déu ens dona força per transformar el món  si veiem a Crist en el rostre dels altres i si sabem al Senyor al nostre costat; aleshores serem també nosaltres transmissors de l’alegria de Déu, anirem a Ell i quedarem saciats dels seus fruits, Ell farà obres grans per mitjà nostre, farem arribar als altres la seva misericòrdia, enaltirem als humils i omplirem de béns als qui tenen fam. Sabent que tenim al Senyor al nostre costat perdrem la por i ajudarem amb la nostra alegria confiats en la seva presència al nostre costat, a que la seva misericòrdia arribi a tot el món.


[1] AL, 166

diumenge, 28 d’agost del 2016

Amb Maria, comsolar qui està trist



AMB MARIA, CONSOLAR QUI ESTÀ TRIST
Santuari de la Serra, Montblanc 28 d’agost de 2016.

Maria ha conegut la tristesa, Maria ha conegut l’aflicció, Maria ha tingut necessitat de consol. Aquella noieta de Natzaret va veure com la seva vida canviava d’un dia per un altre quan un àngel va irrompre en la seva estança. El pla de Déu es manifestava en Maria, ella no ho sabia, potser ni tant sols ho sospitava; potser esperava casar-se amb Josep i dur una vida com qualsevol altra noia de Natzaret, hauria tingut les angoixes i els dolors d’una dona del seu temps; però Déu l’havia predestinada a ser una dona especial, l’havia elegida per ser la mare del seu Fill fet home, a ser l’anella fonamental en la cadena de la nostra salvació, a patir tristesa i angoixa com cap altre mare, per a la fi entendre i servir-nos de model i esdevenir així una mare per a tots nosaltres

Maria no entenia res del que li anunciaven; que seria mare i verge i gaudiria del favor de Déu, li digué l’àngel i ella es torbà però es confià a la fi a la voluntat de Déu com una humil serventa. Que era beneïda entre totes les dones i era beneit el fruit del seu ventre, li digué la seva cosina Isabel, i ella proclamà aleshores la grandesa del Senyor. Que anaven a adorar al Salvador, el Messies, el Senyor, li deien els pastors, i ella s’ho guardava en el seu cor i ho meditava. Que una espasa li traspassaria el cor quan el seu fill esdevingués senyera discutida li deia l’ancià Simeó, i ella se n’admirava. 

Maria és la dona més estimada per Déu, perquè la persona humana més estimada per Déu ha estat una dona i amb ella i per ella l’amor de Déu ens arriba a tots nosaltres ja que en ella i per ella neix el Fill de Déu, s’encarna i així pot compartir els nostres dolors, els nostres sofriments, les nostres tristeses fins a donar la seva vida per tots nosaltres, fins a vèncer la mort i vencent-la donar-nos a tots la vida vertadera, aquella vida que mai no acaba. 

Maria tal com ens la presenta el relat de l’evangelista Sant Lluc en l’episodi de l’anunciació, és el nostre model de relació amb Déu; simple, transparent i disponible. Déu sempre porta la iniciativa, però nosaltres molts cops no arribem a copsar per on va, que vol de nosaltres, que n’espera, que hem de fer; Maria ens mostra com ha de ser la nostra resposta, confiada i humil. 

Maria és model de confiança; ella perfectament pura i transparent a la llum divina, que malgrat els dubtes aquets no li impedeixen confiar-se, fiar-se de Déu i deixar-lo fer, davant del misteri de la seva concepció. Maria esdevé mare del Fill de Déu; participa de la gran joia de la maternitat, perquè «cada nova vida “ens permet descobrir la dimensió més gratuïta de l’amor, que mai no deixa de sorprendre’ns. És la bellesa de ser estimats abans: els fills són estimats abans que arribin”. Això ens reflecteix el primat de l’amor de Déu, que sempre pren la iniciativa»[1], ens diu el Papa Francesc.

No serà un camí fàcil el de Maria. Ja ben aviat el dolor, l’angoixa i la tristesa la envairan. Ha de deixar-ho tot i marxar a l’exili cap a Egipte per tal de salvar la vida del seu fill. Com n’és de familiar avui aquesta escena per a tots nosaltres; cada dia veiem imatges d’homes i dones que amb llurs famílies han de fugir de les guerres, de la violència i de la fam. Ben a prop nostre la tragèdia dels refugiats esdevé signe de tristesa i de dolor; gent que troba la mort en fugir de la mort; famílies que troben el rebuig en cercar l’aixopluc; infants que troben tristesa, solitud i incomprensió en cercar un refugi segur i el respecte als drets més elementals de l’ésser humà com són una vivenda digna, un treball o una educació; a la fi cercant un sostre i un tros de pa sovint troben les portes dels nostres cors tancades i enlloc d’acolliment els donem rebuig i incomprensió. Oblidem que no fa tants anys molts dels nostres varen morir o varen haver de fugir de la mort i de la persecució i acollir-se en terres estrangeres, però som sovint oblidadissos quan es tracta de donar i no de rebre. Jesús ens va dir: «Demaneu, i Déu us donarà; cerqueu, i trobareu; truqueu, i Déu us obrirà; perquè el qui demana, rep; el qui cerca, troba, i a qui truca, li obren. ¿Qui de vosaltres, si el seu fill li demana pa, li donarà una pedra?  O bé, si li demana peix, li donarà una serp?  Així, doncs, si vosaltres, que sou dolents, sabeu donar coses bones als vostres fills, molt més el vostre Pare del cel donarà coses bones als qui les hi demanen. Feu als altres tot allò que voleu que ells us facin; aquest és el resum de la Llei i els Profetes.»[2] Però quan ens demanen no donem; quan truquen a la nostra porta no obrim; no som capaços de donar coses bones i fem als altres el que no voldríem que ens fessin a nosaltres. I ja sabem que ens va dir Jesús: «Us ho asseguro: tot allò que fèieu a un d'aquests germans meus més petits, a mi m'ho fèieu.(...) Us ho asseguro: tot allò que deixàveu de fer a un d'aquests més petits, m'ho negàveu a mi.»[3]

Maria és també la mare que perd al seu fill en el temple El Fill de Déu, el bon pastor que donarà la vida per les seves ovelles, als ulls dels seus, de Maria i de Josep, es perd. Quantes mares perden als seus fills, quantes mares pateixen per la vida dels seus fills, pels riscos que corren per caure en l’angoixa de no trobar feina, de cercar plaers temporals i fugissers, per patir crisis matrimonials, per abandonar la fe. En el nostre món, en la nostra societat és fàcil perdre’s, caure en la desorientació perquè no cerquem allò que ve de dalt, allò que realment és important, sinó que busquem el que ens dona seguretats que de fet no ho són. Maria va perdre al seu fill al temple, però el seu fill de fet no s’havia perdut sinó que estava amb el seu Pare, que és el nostre Pare, havia cercat allò que és realment important. Maria aleshores no ho va entendre, va creure que Jesús els havia fet passar un neguit innecessari, gratuït, per no res; però callava i ho meditava i tant sols més tard ho entendria tot.

Maria havia de passar encara la tristesa més gran que pot patir una mare, havia de viure la mort del seu fill, de manera cruel i en solitud; abandonat pels seus i blasmat per molts. La imatge de Maria sortint a l’encontre de Jesús carregat amb la creu, com ens la presenta la tradició popular, la imatge de Maria al peu de la creu amb la sola companyia de les altres dones i del deixeble a qui Jesús estimava, és la imatge del dolor viscut en solitud, amb esfereïdora solitud; és la tristesa absoluta. Però fins i tot al peu de la creu, quan Maria no entén res i veu com el seu fill ha estat crucificat, fins i tot allí, Maria confia; confia en que tot aquell drama a la fi tindrà un sentit i és alhora ella consol pel seu fill moribund.

És aquesta confiança la que li fa viure l’experiència de la resurrecció. Cap relat no ens parla de l’aparició de Crist ressuscitat a la seva mare; potser no cal, Maria està certa que tot ha trobat el seu sentit, de que tant de dolor i tanta tristesa han trobat la seva raó de ser, no han estat en va. Maria amb la seva vida plena de tristesa i de confiada alegria ens ha ensenyat a viure també a nosaltres confiats en que a la fi tot allò que no entenem tindrà el seu sentit definitiu i aclarirà els nostres dubtes i rebrem consol.

Maria és per damunt de tot el model de la confiança i aquesta confiança esdevé per a nosaltres consol en la nostra tristesa. La tristesa envaeix el nostre món, ens fa sentir sols, angoixats; no trobem el sentit en moltes de les coses que succeeixen; estem tristos i encara pitjor nosaltres mateixos som causa de la tristesa dels altres.

Maria és la dona més propera a Déu, icona de la confiança i del consol, la millor via per arribar a l’únic mitjancer, al vertader consol, que és Crist, el Fill de Déu fet home. Maria és el model en la tristesa i el model del consol; siguem com Maria dels qui porten consol als tristos i als afligits; seguint el model que Jesús, el seu fill i Fill de Déu, ens va ensenyar.

Escrivia Sant Bernat: «Per què tremola en acostar-se a Maria la fragilitat humana? En ella no hi ha res de sever, res d’amenaçador: és tot suavitat. Repassa atentament tot l’Evangeli, i si hi trobes una sola paraula de retret, d’aspror, o el més petit gest d’indignació, en aquest cas la pots tenir en endavant per sospitosa i refusa d'apropar-ti.  Però si, com succeirà, veus que totes les seves actituds sobreïxen de bondat i de gràcia, de mansuetud i de misericòrdia, dona gràcies al Senyor per haver-nos procurat en la seva infinita bondat una intercessora en la que no hi ha  res que enfondeixi temor»[4].

Maria és la intercessora de l’únic mitjancer que és Crist, el Senyor, Maria és el camí vers el consol, que és Crist, el Fill de Déu fet home. Diguem amb Sant Pau: «Beneït sigui el Déu i Pare de nostre Senyor Jesucrist, Pare entranyable i Déu de tot consol. Ell ens conforta en totes les nostres adversitats, perquè nosaltres mateixos, gràcies al consol que rebem de Déu, sapiguem confortar els qui passen alguna pena. És cert que compartim abundosament els sofriments de Crist, però també, gràcies a ell, el consol que rebem és abundós. Si passem tribulacions és perquè sigueu consolats i salvats; i si som consolats és perquè pugueu rebre aquell consol que us fa suportar amb paciència els mateixos sofriments que patim nosaltres. I l'esperança que tenim respecte a vosaltres és segura: sabem que, compartint els nostres sofriments, compartiu també el nostre consol.»[5]


[1] AL, 166
[2] Mt 7, 7-12.
[3] Mt 26, 40 i 45.
[4] Sant Bernat, Sermó en el Diumenge de la infraoctava de l’Assumpció, 1-2.
[5] 2Co 1,2-7.