diumenge, 8 de setembre del 2024

Mare de Déu del Tura d'Olot

 

NAIXEMENT DE LA BENAURADA VERGE MARIA

Santuari del Tura d’Olot

8 de setembre de 2024

Mi 5,1-4a, Salm 12,6ab.6cd., Rm 8,28-30 i Mt 1,1-25

 

«No tinguis por» digué l’àngel Gabriel a Maria; «No tinguis por», digué a un Josep adormit i somniador un àngel del Senyor. La història de la salvació, la mateixa encarnació del Fill de Déu, aquesta concreció de la voluntat de Déu de fer-se home per compartir la nostra vida plena de sofriments i de dolor, de joia i d’alegria, necessita per a portar-se a terme de gent que perdi la por. Josep es despertà del seu somni i acomplí allò que l’àngel del Senyor li havia manat; Maria va declarar que es fessin realitat en ella les paraules de l’àngel i aquest es va retirar havent acomplert la seva tasca amb escreix.

Déu els parlà, d’una manera o d’una altra, desperts o adormits, ells assentiren i la voluntat de Déu s’acomplí. Tot succeí al cap i a la fi perquè havien perdut la por, perquè Déu ho disposa tot en bé dels qui l’estimen i en Maria i en Josep l’amor pogué molt més que la por.

Podríem dir que fou la seva una actitud heroica? Potser més aviat una actitud confiada, es refiaren de Déu, deixaren fer a Déu i sabedors de que les seves pròpies forces no ho podien tot perderen la por a deixar-se ajudar per Déu.

Són moltes les pors que ens paralitzen, pors individuals i pors col·lectives. Maria no era una dona eixelebrada, ans al contrari pel que sabem d’ella era una dona prudent, però era alhora una dona valenta, agosarada. Per això ens diu d’ella sant Bernat de Claravall que «consola el nostre temor, excita la nostra fe, enforteix la nostra esperança, dissipa la nostra desconfiança i anima la nostra pusil·lanimitat.» (Sermó I sobre el naixement de la Mare de Déu).

Maria la dona que va perdre la por, ens ha d’ajudar també a vèncer les nostres pors. Por a allò que no sentim proper, por a la incertesa, por fins i tot en alguns moments a creure en Déu o al menys a reconèixer-nos creients. Maria entén les nostres pors, perquè també ella en tingué, però si tenim por dels migrants, ens diu que ella mateixa amb Josep i el seu fill foren emigrants en terres d’Egipte; si tenim por de sentir perdut a un fill o a una filla, ens ve a dir que ella mateixa el perdé i el retrobà tres dies després de perdre’l de retorn a Natzaret quan el retrobà al temple, a casa del seu Pare; tres dies després de la seva mort quan ressuscità deixant el sepulcre buit. Si tenim por a reconèixer-nos seguidors del Crist, ella ens diu que cal confiar-hi sempre i fer el que Ell ens digui.

Maria també perdé al seu fill aquí a Olot quan les flames cremaren la imatge de Jesús i restà la mare amb la falda buida esperant-lo de nou. Maria fins i tot perdé aquesta seva mà estesa cap al que se li apropa. Però si Maria perd, Maria també sempre troba de nou i ens convida a refiar-nos de Déu, per moltes dificultats, per moltes pors, angoixes i neguits que ens envaeixin.

Escriu el papa Francesc en la Butlla de convocatòria de l’any jubilar 2025 que «L’esperança troba en la Mare de Déu el seu testimoni més alt. En ella veiem que l’esperança no és un fútil optimisme, sinó un do de gràcia en el realisme de la vida. Com tota mare, cada vegada que Maria mirava el seu Fill pensava en el seu futur (...) – i - repetia el seu “sí”, sense perdre l’esperança i la confiança en el Senyor.» (Spes non confundit, 24).

Maria és per damunt de tot una mare, una mare plena d’esperança. Com a Mare de Déu la venerem a la nostra terra destacant-la com a mare, amb la seva virginitat, la seva immaculada concepció o la seva assumpció al cel; però posant sempre l’accent en la seva maternitat. Així ens la fem nostra, així ens la fem propera, com propera fou ella a Jesús primer i als deixebles, és a dir a l’Església, després.

Aquella dona que assentí a la voluntat de Déu expressada per l’àngel, que patí quan hagué de marxar a l’exili d’Egipte, que veié traspassat el seu cor de dolor als peus de la creu; és aquella que ho guardava tot en el seu cor, allí on rau el seu amor pel seu fill i per tots nosaltres. Així passant d’esclava a senyora, com diuen els goigs, passa de mare de Jesús a ser mare nostra.

Aquesta mare que teniu al costat de casa vostra, “a la porta del costat” de casa, sota l’advocació de la Mare de Déu del Tura, que és una olotina més, sempre us espera amb els braços oberts, amb aquesta ma estesa cap a qui se li apropa presentant-li i mostrant-li al seu fill, però alhora una ma estesa per acollir allò que se li demana, per donar la ma i consolar al qui a ella s’adreça, per convocar de nou al seu costat al qui d’ella s’ha allunyat.

Maria ens crida a perdre la por, a perdre les pors i a augmentar la nostra confiança en Crist el seu fill. Vol que emmirallats en la seva humilitat, la nostra sigui una fe acollidora, sense orgull de cap mena, ans al contrari, humil de cor com fou la d’ella, perquè la fe tant sols pot ser humil de cor.

Que aquest santuari meta de nombrosos pelegrins, que confien a la Mare de Déu preocupacions, dolors i esperances; sigui sempre lloc sant d’acollida i espai privilegiat per a generar esperança. (Cf. Spes non confundit, 24).

En paraules de sant Bernat de Claravall per qui Maria era el millor camí cap a Crist: «sigui el que sigui allò que et disposes oferir, recorda't d'encomanar-ho a María, (...) allò que desitges oferir, encara que sigui poc, procura dipositar-ho en les mans de María.» (Sermó I sobre el naixement de la Mare de Déu).

Així Maria, Mare de Déu del Tura, coronada Reyna pura i pels olotins venerada, serà per a tots la millor advocada d’esperança.