dilluns, 6 de gener del 2025

Epifania del Senyor

 

Epifania del Senyor

Catedral de Girona

Dilluns 6 de gener de 2025

Is 60,1-6; Salm 71; Ef 3,2-3a,5-6; Mt 2,1-12


Avui l’Església celebra la manifestació del Senyor, la seva epifania. Avui es posa l’accent en la triple manifestació del Senyor; per això l’Església recorda amb l’adoració dels mags, el baptisme al riu Jordà a mans de Joan i el primer miracle de Jesús a les noces de Canà. Si al Jordà una veu del cel estant manifestà el seu caràcter diví en reconèixer-lo com a Fill de Déu; si a Canà Ell mostrà la seva divinitat mitjançant la transformació de l’aigua en vi; avui a Betlem, aquest infant tot just nat és ja reconegut com a rei, home i Déu per uns mags vinguts de llunyanes terres.

A partir dels tres presents oferts al nen hem determinat el nombre de mags en tres i a més els hem definit racialment representant diverses parts del món i fins i tot els hem adjudicat diferents edats. Aquesta determinació si volem una mica infantil ens mostra però també com des de la tradició popular l’infant es manifesta a tota la humanitat, ja no es tracta d’un o altre poble concret, sinó que aquest nen ha vingut per fer arribar la salvació arreu de la terra, a gent de tota edat i procedència. A partir dels tres presents oferts el caràcter universal de la seva vinguda es correspon també a la triple personalitat de Jesús com a: Déu, home i rei. L’or és tradicionalment un símbol de poder, amb ell s’elaboren les corones reials i els ceptres, els mags doncs anuncien la reialesa de Jesús i alhora que aquest seu reialme no és d’aquest món ja que els reis d’aquest món no sols no el reconeixen sinó que fins i tot ja el persegueixen. La mirra anticipa la mort de Jesús, aquelles espècies preparades per la preservació del cos que per les presses no podran ser aplicades al cos de Jesús aquell vespre del Divendres Sant i que quan el matí del primer diumenge les dones s’hi acostin amb aquest propòsit ja no seran necessàries perquè la tomba estarà buida. L’encens a la fi és signe de divinitat, fins i tot també avui el fem servir en la nostra litúrgia per honorar al Senyor. En aquest relat de l’adoració la humanitat sencera adora a Déu, al rei i a l’home per mitjà d’uns mags vinguts de llunyanes terres. Com també fins a llunyanes terres arribarà la bona nova que ens porta aquest infant, un pelegrinatge el dels mags que és anunci del que faran els apòstols per portar l’Evangeli arreu del món i també símbol del camí que tots hem de recórrer per arribar a Crist. La festa de l'Epifania, que celebrem, ens recorda la universalitat de la salvació. El Fill de Déu, nascut a Betlem, és reconegut i adorat pels Mags arribats des de l'Orient, representants qualificats de tota la humanitat. (Cf. Sant Joan Pau II 5 de gener de 2005).

L’escena que ens presenta avui l’Evangeli segons sant Mateu ens presenta ben gràficament aquesta realitat. «Els Mags d'Orient van davant. Inauguren el camí dels pobles cap a Crist.» (Benet XVI 6 de gener de 2012). Mentrestant Herodes, el rei dels jueus, en canvi restà quiet al seu palau, conreant la seva rancúnia i esperant a que els mags li diguin on està aquell rei per retre-li també homenatge, un homenatge que al final rebrà a la creu, l’homenatge del martiri, consentit i auspiciat pel seu successor.

Déu crida als mags, ells responen a la crida des de llunyanes terres; Herodes no és pas cridat per Déu i resta aturat en el seu odi vers aquell qui veu ja com un adversari. «Herodes estava interessat en el nen del qui parlaven els Mags, però no amb la finalitat d'adorar-lo, com vol donar a entendre mentint, sinó per a eliminar-lo. Herodes és un home de poder, que en l'altre només veu un rival contra el qual lluitar.» (Benet XVI 6 de gener de 2011).

Déu parla als qui estan preparats per escoltar-lo, als qui li obren el cor, els parla mitjançant una estrella o mitjançant un somni. Déu resta mut davant els qui ja d’antuvi tenen el cor tancat a la seva paraula, davant dels qui es tanquen a la salvació. «La salvació que ens porta Crist és «única, plena i completa perquè qui parla i actua és el Fill de Déu encarnat.» (Dominus Iesus, 6). Els qui rebutgen a Crist, rebutgen la seva pròpia salvació.

D’aquestes maneres senzilles i planeres, al pessebre rebent uns desconeguts mags, vora un riu rebent un baptisme d’aigua i participant en el convit de noces d’uns amics, s’anuncia la salvació a tot el món. «La voluntat salvífica universal de Déu està estretament connectada amb l'única mediació de Crist: «Déu vol que tots els homes se salvin i arribin al coneixement ple de la veritat. Perquè hi ha un sol Déu, i també un sol mediador entre Déu i els homes, Crist Jesús, home també, que es va lliurar a si mateix com a rescat per tots» (1 Tm 2,4-6).» (Dominus Iesus, 13).

Avui a Betlem es manifesta la reialesa del Fill de Déu fet home, una reialesa que topa ja amb els reis d’aquest món. Demà serà al Jordà on el Pare reconeixerà com a fill seu a Jesucrist, quan Joan el bategi amb aigua, un baptisme que practicat per Joan i arribat a la plenitud del seu sentit amb Crist i l’acció de l’Esperit, és per a nosaltres avui signe de salvació. I a Canà, allí també amb Maria, com un preanunci de la taula de l’Eucaristia, es manifestarà la seva humanitat i alhora l’anunci de que si allí l’aigua esdevé vi, al cenacle el vi esdevindrà la sang del mateix Crist vessada a la creu per a la salvació de molts.

Fruit d’aquestes seves manifestacions: «El Magisteri de l'Església, fidel a la revelació divina, reitera que Jesucrist és el mediador i el redemptor universal: “El Verb de Déu, per qui tot va ser fet, que es va encarnar perquè, com a home perfecte que és, salvarà a tots i recapitularà totes les coses”.» (Dominus Iesus, 11). Ell és la llum que il·lumina també les nits més fosques, és l'estrella radiant del matí, el sol de justícia, el fulgor misericordiós de Déu, que estima a tots els homes i a tots els pobles de la terra. (Cf. Papa Francesc 6 de gener de 2023).

Sant Bernat ho expressa amb aquestes paraules: «un nen se'ns ha donat, però en qui habita tota la plenitud de la divinitat. Ja que, quan va arribar la plenitud del temps, va fer també la seva aparició la plenitud de la divinitat. Vingué en carn mortal perquè, al presentar-se així davant els qui eren carnals, en l'aparició de la seva humanitat es reconegués la seva bondat. Perquè, quan es posa de manifest la humanitat de Déu, ja no pot mantenir-se oculta la seva bondat.» (Homilia per l’Epifania, 1).

Un nen que és home, rei i Déu; fet per a nosaltres home perfecte, rei de bondat i Déu misericordiós, és adorat per uns mags, com ahir ho fou per uns pastors.  Avui per ells ja ha arribat l'hora que com a autèntics adoradors adorin el Pare en Esperit i en veritat. Aquests són els adoradors que vol el Pare, perquè Déu és esperit. Per això els qui l'adoren han de fer-ho en Esperit i en veritat; com els pastors, com els mags, com se’ns convida a fer-ho a nosaltres. (Cf. Jn 4,23-24).

El poeta Joan Maragall ho sintetitza escrivint:

Tres Reis tinc darrera

i un àngel davant

prop de l’Infant

un cel m’espera.

(Cançó de l’estrella)