dijous, 25 de juny del 2026

Dijous de la setmana XII durant l'any / II

 

Dijous de la setmana XII durant l'any / II

Gruta de la Mare de Déu de Lourdes

Peregrinació diocesana

Dijous 25 de juny de 2026

2R 24,8-17; Salm 78,1-2.3-5.8-9 i Mt 7,21-29

Els reis d’Israel feien el mal que ofèn al Senyor i per això vingueren grans desastres per al poble d’Israel, fins i tot el temple fou saquejat, el poble deportat i Jerusalem fou sotmesa als seus invasors. Complir o no complir la voluntat de Déu està a les nostres mans. No es tracta de dir paraules de manera reiterativa, es tracta d’apropar-se al Senyor, d’escoltar-lo, de deixar-se amarar de la seva Paraula i de construir així la nostra fe sobre una roca ferma, sobre uns fonaments que són capaços de resistir tots els embats. El poble d’Israel i el seu rei ho tenien relativament fàcil, els profetes els indicaven que els calia fer, però ells preferiren apartar-se de la voluntat de Déu, tancar les seves orelles a la veu del Senyor i dedicar les seves paraules i obres a coses fugisseres i caduques.

De com complir la voluntat de Déu tenim en Maria el millor exemple, ella va actuar ben diversament al rei Joaquim i des de la discreció, sense cercar res per a ella mateixa, acomplí allò que Déu li demanava, tot i que moltes vegades li quedaven algunes preguntes sense resposta, tot i que no sabia ben bé com seria tot plegat, malgrat això ho guardava tot en el seu cor, ho meditava i confiava en el Senyor.

Aquesta mateixa confiança portà a santa Bernardeta a ser l’elegida per rebre un missatge. Eren temps difícils, França havia estat sacsejada per revolucions i l’ambient de la societat no era propens a ser dúctil a la voluntat de Déu, talment com en temps del rei Joaquim. Però Déu ens estima tant que no es deixa endur per les nostres rauxes, el seu amor supera qualsevol dels molts entrebancs que li podem posar i que sovint li posem. Ell, malgrat les nostres infidelitats, mancances i febleses te sempre la porta del seu cor oberta per acollir-nos. Déu ens crida i ho ha fet sovint al llarg de la història a través d’aquella que més l’ha estimat i que més ha estimat: Maria, la mare.

A ella acudim any rere any, hi acudim amb la confiança de fills que cerquen en la mare consol i ajuda. Lourdes és per a nosaltres, és per a tot el món, un lloc on el dolor es transforma en serenor, la incertesa en seguretat i el neguit en confiança. Quan com ens deia el papa Lleó XIV a l’Estadi de Montjuic: «el dolor posa a prova la fe i el sentit que li donem a la vida. Això és cert per a tothom, no solament per aquells que en algun moment travessen la prova de la malaltia.»

Maria sap que són les proves de la vida, sap que és el dolor, que és la incertesa i que és el neguit i de la seva vivència de totes aquestes sensacions neix en ella la confiança en el Senyor. Maria sap que es tenir el cor traspassat per una espasa de dolor. Per això nosaltres «En les hores de dolor, almenys quan sigui possible, hem d'obrir-nos a algú que ens ajudi a expressar una oració senzilla, que ens acompanyi amb discreció sense la pressa d'explicar-nos aquest dolor, que ens prengui de la mà i ens faci sortir d'aquest crit.» (Lleó XIV 9 de juny de 2026).

I qui millor per fer-ho, qui millor per acompanyar-nos que Maria. Ella ens continua dient avui a tots nosaltres: «feu el que Ell us digui.» I què ens diu Jesús? Doncs que estimem, que l’estimem a Ell i als germans i germanes, que escoltem les seves paraules i que les complim més amb obres que amb grans discursos; més amb el cor que de cap altra manera. Som aquí a Lourdes pelegrins en cerca de consol, demanem-li doncs a Maria que intercedeixi per nosaltres davant del seu Fill i acostem-nos-hi amb aquella senzillesa i humilitat de santa Bernardeta. Maria sap reconèixer als senzills, ella a qui li fou reconeguda la humilitat de serventa per part de Déu sap que per la humilitat es puja a Déu i per la supèrbia ens allunyem d’Ell, com sant Benet i sant Bernat ens recorden.

Que la benaurada Mare de Déu forta en el propòsit, temprada en el silenci, prudent en la interrogació i justa en la confessió (Sant Bernat) ens acompanyi sempre i ens ajudi a ser fidels a Crist, el seu fill i Senyor nostre.