diumenge, 26 d’octubre del 2025

Diumenge XXX durant l'any / Cicle C

 

Diumenge XXX durant l'any / Cicle C

Monestir de Sant Daniel

Diumenge 26 d’octubre de 2025

Sir 35,12-14.16-18; Salm 33,2-3.16 i 18.19 i 23; 2Tm 4,6-8.16-18 i Lc 18,9-14


Dos homes acudeixen al temple, tots dos hi van per pregar i un retorna perdonat a casa seva i l’altra no; és més retorna perdonat aquell que creu que Déu no l’ha perdonat i retorna sense perdó aquell que creu que Déu l’ha perdonat. Alguna cosa no quadra en aquest relat i la base d’aquest aparent desconcert és ben evident, Déu no actua amb paràmetres humans i Déu, a més, veu el que hi en l’interior del nostre cor, ho veu com cap altra ho pot veure, ni tant sols nosaltres mateixos.

La vida oferta com una libació és la que agrada a Déu, com ens ha dit l’apòstol; el prestigi dels homes no depèn a ulls de Déu de riqueses o poders, el Senyor sols rep benèvolament als qui l’honoren amb un cor sincer. Aquesta era la gran diferència entre aquell fariseu envalentonat amb les seves pròpies paraules buides i aquell publicà avergonyit que no es veia capaç ni d’acostar-se a Déu, ni de mirar-lo a la cara.

Déu no es rendeix a les nostres evidències, els seus ulls escruten molt més enllà del que els nostres poden observar. Ell veu la realitat i no pas l’aparença que nosaltres tant maldestrament tractem d’embellir i maquillar amb minsos recursos i poc efectius. Hi pot haver una fe que fa goig als ulls dels homes, que fa exclamar als altres i a nosaltres mateixos com en som de pietosos; però si aquesta fe es fonamenta en creure’ns millors que ningú, si es fonamenta en el menyspreu als germans; ni és vertadera fe, ni ens procurarà mai la salvació, ans al contrari ens empeny a la perdició.

Siguem sincers, pel cap de tots ens ha passat algun cop o més d’un aquesta frase: «gràcies Senyor perquè no soc com els altres homes.» I te una part de veritat i una part de falsedat. És cert que si ens ho creiem no som com els altres homes, perquè som pitjors que qualsevol altre en creure’ns per damunt d’ells. I és falsedat en tant que en cap cas som millors que un altre. La igualtat en l’amor de Déu no admet altra excepció que la seva opció pels pobres, pels que tenen més necessitat d’amor, pels que no tenen res o tenen poc o no tenen el suficient per poder tirar endavant una vida mínimament digna.

Lluitar en el noble combat de la fe fins al límit de que quan estem a punt per desfer les amarres i deixar el port, siguem mereixedors de la corona reservada pel Senyor; no és un tema de qualificacions que nosaltres mateixos ens puguem atorgar. La base, el barem per saber si la nostra vida ha estat o no un noble combat és com ens veu el Senyor. Ell ho sap tot de nosaltres i valora l’amor i el penediment, molt més que delmes i dejunis. El que Déu vol és que visquem un veritable camí de conversió i aquest no pot viure’s si no partim de la base de que ni som perfectes, ni som els millors; ha de partir de la base del reconeixement de les nostres febleses tant físiques com morals, com diu sant Benet, de la nostra migradesa davant de Déu amb el desig ferm de deixar-nos modelar per Crist i obrir-nos a la seva voluntat.

No es tracta tant de preguntar-nos quantes hores preguem, hem de preguntar-nos també com preguem, com és el nostre cor, avaluar els nostres pensaments i sentiments, defugint l’arrogància i la hipocresia.

El papa Francesc comentant aquest passatge de l’Evangeli ens deia: «pregunto: es pot resar amb arrogància? No. Es pot resar amb hipocresia? No. Tant sols podem pregar posant-nos davant de Déu tal com som. No com el fariseu que resava amb arrogància i hipocresia. Estem tots atrapats per les presses del ritme quotidià, sovint deixant-nos portar per sensacions, atordits, confusos. És necessari aprendre a trobar de nou el camí cap al nostre cor, recuperar el valor de la intimitat i del silenci, perquè és allí on Déu ens troba i ens parla. Només a partir d'allí podem, al seu torn, trobar-nos amb els altres i parlar amb ells. El fariseu es va posar en camí cap al temple, està segur de si, però no se n'adona que ha extraviat el camí del seu cor.» (1 de juny de 2016).

Ens cal silenci i intimitat per mirar dins dels nostres cors, defugint la sobrevaloració i l’arrogància. No és això el que ens proposa sant Benet quan ens parla del camí monàstic? No és doncs això una quimera, ni quelcom impossible, però demana, això sí, del nostre esforç i de renunciar a la petulància espiritual per abraçar la humilitat.

Com ens diu sant Benet en el setè graó de la humilitat cal que no sols amb la llengua diguem que som l'últim i el més vil de tots, sinó que ho sentim també així al fons dels nostres cors.