dijous, 13 de novembre del 2025

Dedicació de la basílica de Poblet

 

Dedicació de la basílica de Poblet

Monestir de Santa Maria de Poblet

13 de novembre 2025

2 Cr 5,6-10.13-6,2, Salm 83,3.4.5 i 10.11, He 12,18-19.22-24 i Lc 19,1-10

El temple del Senyor era aquell que contenia l’arca conservada en el lloc santíssim, les ales dels querubins significaven que allí sota la seva protecció Déu hi era present. Els temples, com aquesta basílica no son importants per la seva bellesa, per l’art que integren, el que els fa temple del Senyor és acollir la proclamació de la seva Paraula, la presència real del seu cos i de la seva sang i la reunió dels qui amb Crist formem aquest cos que és l’Església reunits en el seu nom. Tot i acollir realment a Crist els temples no deixen de ser tant sols un anunci d’aquell temple que format per pedres vives acabarà per tenir tot el seu esplendor a la Jerusalem celestial.

Cada pedra que ha d’integrar aquest temple definitiu que te a Crist com a pedra angular, ha de ser polida per tal de que encaixi perfectament en l’obra de Déu. Déu no rebutja cap ni una de les pedres, que som nosaltres, però demana de la nostra disponibilitat per poder ser encaixats en el lloc que ens pertoca.

Zaqueu no era a priori un candidat als ulls dels homes a ser una més de les pedres del temple del Senyor, era ric, cobrador d’impostos, malvist per la gent que el coneixia i que no pensaven pas en ell com en un home de Déu. Però quan Crist el veié enfilat a l’arbre, el cridà, com aquell qui agafa un roc amb la intenció de polir-lo fins a convertir-lo en la pedra que encaixarà un cop allisada perfectament en la seva construcció. Cap pedra no es rebutjada, però tota pedra cal que sigui polida per tal de que contribueixi a la consolidació de l’edifici i no pas a la seva inestabilitat.

A Crist tant se li en dona del que pensa la gent, Ell coneix que hi ha al interior de cada cor i és això el que valora. El seu criteri a l’hora d’escollir les pedres i decidir el lloc que han d’ocupar no es basa en el que han fet, en el que tenen o de com les valora la gent; sinó en la seva capacitat de convertir-se i deixar-se treballar per Déu. Un temple viu com és l’Església de Crist, no es pot construir amb material prefabricat, cal que cada pedra, que cadascun de nosaltres es vagi modelant a mans del Senyor. Tots som cridats a ser pedres vives, dúctils a les mans de Déu, a les mans d’aquell que fou la pedra rebutjada pels constructors i que ara és la pedra que corona l’edifici.

No és d’això del que ens parla sant Benet en la Regla? No és aquest el camí que estableix per al monjo? I qui diu monjo pot dir qualsevol cristià. Una comunitat, una diòcesis, la mateixa Església universal està composada per pedres vives, pedres a les que Crist sols demana una cosa, deixar-se treballar per Ell. La pedra més inútil per al temple del Senyor és aquella que ja es considera perfecte, aquella que entorpeix la tasca del constructor i que es nega a pujar per l’escala de la humilitat, aquella que rebutja de caminar tots junts cap a la vida eterna.

També hi ha obstacles en els qui no deixen veure a Jesús, com aquella gentada que li privava la vista a un Zaqueu curt d’estatura, però que volia créixer deixant-se en mans de Crist.

Ho deia el papa Lleó dimarts passat en el CXXV aniversari de la dedicació de l’església de sant Anselm a Roma: «Nosaltres també podrem respondre a les exigències de la vocació rebuda només posant a Crist en el centre de la nostra existència i de la nostra missió, partint d'aquest acte de fe que ens fa reconèixer en Ell al Salvador i cercant-lo en l'oració, en l'estudi, en el compromís d'una vida santa.» (11 de novembre de 2025).

En el temple Crist es dona a nosaltres sota les especies del pa i el vi, i així es converteix veritablement en el Pa de vida i en la beguda de salvació i nosaltres passem a ser pedres vives del veritable temple del Senyor, d’aquell temple que ja mai no coneixerà ni la destrucció ni la materialitat. Els homes vivim de la veritat i la veritat és una Persona que ens parla i a la que li parlem; Crist.

L'Església esdevé aleshores el lloc de la trobada amb el Fill del Déu viu, i així és també el lloc de trobada entre nosaltres. Aquesta és la joia que Déu ens dona. Ell s'ha fet un de nosaltres, nosaltres com Zaqueu podem gairebé tocar-lo i Ell viu per nosaltres i entre nosaltres. El goig de la conversió és la resposta a l’escolta de la bona nova.

Deixem-nos treballar per esdevenir pedres vives d’aquell temple espiritual que ja mai no patirà la temporalitat i que té a Crist per pedra angular. Sols aquest temple és realment la casa de Déu i la porta del cel, on podrem adorar-lo en esperit i en veritat per sempre més.

Deixant-nos en mans de Déu la nostra vida es transforma en vertadera vida. El que es realitza visiblement en aquests murs s’acompleix espiritualment en nosaltres.

Déu és arreu diem i és ben cert, però en el temple Déu s’acosta més a nosaltres, ell Jesús, el mitjancer de la nova aliança és el Déu que és al nostre costat sempre, en qualsevol ocasió, per més que nosaltres, inconscients, ens vulguem allunyar d’Ell.

Afanyem-nos a baixar de pressa de l’arbre de les nostres limitacions, dels nostres pecats per ta de preparar el nostre interior perquè Jesús ens crida i vol quedar-se a casa nostra; vol que la salvació entri als nostres cors i que adorarem a Déu en esperit i en veritat.

La salvació hi entrarà si ens deixem polir per Crist amb aquell bon zel del que ens parla sant Benet.