dissabte, 28 de desembre del 2024

Diumenge dins l'Octava de Nadal. Sagrada Família: Jesús, Maria i Josep / Cicle C

 

Diumenge dins l'Octava de Nadal

Sagrada Família: Jesús, Maria i Josep / Cicle C

Festa

Dissabte 28 de desembre de 2024

Parròquia de Sant Narcís a Girona

1S 1,20-22.24-28; Salm 83,2-3.5-6.9-10; 1Jo 3,1-2.21-24 i Lc 2,41-52


Ara ja som fills de Déu, ens ha dit sant Joan. La família, el concepte de família és tant important en l’Escriptura com ho és dins de l’Església. Maria, Josep i Jesús conformen un model de família atípica en el seu moment si aprofundim en la seva composició, però aquesta encarnació del Fill de Déu, aquest compartir en tot la nostra naturalesa, llevat del pecat, el va fer conviure en una família semblant en aparença a moltes altres del seu moment. Ens ho resumeix sant Lluc quan ens parla de que Jesús vivia sotmès als seus pares i anava avançant en enteniment mentre es guanyava el favor de Déu i el dels homes. La maternitat era viscuda com una benedicció i l’absència de fills en un matrimoni com quelcom dolorós; ho veiem en l’exemple d’Anna la mare de Samuel que esdevindria profeta del Senyor Déu. Observem arreu doncs una generositat, una amplada de mires més enllà de la comoditat personal que els nostres de temps no viuen pas amb tanta intensitat. Una generositat que té una doble vessant, uns pares i mares que ho donen tot per tenir descendència i per educar-la mentre que la generositat s’estén a acceptar la crida de Déu i a posar aquest fill únic i singular al servei del Senyor, com fou el cas de Samuel o de Joan Baptista i com és el cas de Jesús mateix, aquell qui només podia ser a casa del seu Pare. Aquest sospir del que ens ha parlat el salmista pels atris del Senyor, per viure a casa seva i acollir-se als seus murs tenia la translació d’una resposta generosa a la crida de Déu a viure la vocació cristiana en els seus diferents àmbits. 

Així com Maria i Josep tot i no comprendre avui les respostes de Jesús en trobar-lo, després de tres dies d’angoixa, al temple del Senyor escoltant i fent preguntes als mestres de la llei, guardaren aquestes coses en els seus cors i les meditaven; mentre que avui els nostres cors molts cops es tanquen a qualsevol cosa que tingui relació amb Déu i a vegades fins i tot amb el proïsme.

«Això revela que la història no és simplement un progrés necessari cap a quelcom millor, sinó més aviat un esdeveniment de llibertat, més encara, un combat entre llibertats que s'oposen entre si, és a dir, segons la coneguda expressió de sant Agustí, un conflicte entre dos amors: l'amor de Déu portat fins al menyspreu de si, i l'amor per un mateix portat fins al menyspreu de Déu» (Familiaris Consortio, 6). 

La família, com tota institució humana, evoluciona i canvia però la seva arrel, el seu sentit ha de seguir essent l’amor, sense aquest no hi ha base possible per al seu desenvolupament. Els desamors evolucionen sovint en conflictes entre generacions, entre iguals i moltes vegades, desgraciadament, en violències que degeneren, alteren i corrompen el sentit i el concepte de família fent esclatar qualsevol vincle d’amor preexistent i matant l’amor i fins i tot físicament a la dona o als fills en no poques ocasions i és aquesta una de les lacres de la nostra societat avui.

La veritable alegria que s'experimenta en la família no és una cosa casual i fortuïta; és fruit de l'harmonia profunda entre les persones, que posa l’accent en la bellesa d'estar junts, de sostenir-nos mútuament en el camí de la vida. Pels creients en la base d’aquesta joia hi ha sempre la presència de Déu, del seu amor misericordiós i pacient cap a tots; quan la família no s’obre a la presència de Déu i al seu amor, pot perdre l'harmonia i aleshores comporta que s'apagui l'alegria. En canvi, la família viscuda des de l'alegria ens mou a viure la joia de la vida i de la fe. (Cf. Audiència General del papa Francesc pel 27 de desembre de 2015). 

L’alegria no és sinó la mostra de l’amor i «l'home no pot viure sense amor. Sense amor - roman per a si mateix un ser incomprensible, la seva vida està privada de sentit, si no li és revelat l'amor, si no es troba amb l'amor, si no l'experimenta i no se’l fa propi, si no participa en ell vivament.» (Redemptor hominis, 10). 

Tant de bo fossin capaços de centralitzar la nostra vida en l’amor perquè amb ell com a centre molts entrebancs desapareixerien, perquè tant sols l’amor pot omplir les nostres vides de fe i d’esperança i ens mou a viure en comunió amb l’amor de Déu viscut cap als altres (Cf. Familaris Consortio, 56).