diumenge, 14 de setembre del 2025

Exaltació de la Santa Creu

 

Exaltació de la Santa Creu

Catedral de Girona

14 de setembre de 2025

Nm 21,4b-9; Salm 77,1-2.34-35.36-37.38, Fl 2,6-11 i Jo 3,13-17


La creu representa a Crist, ens recorda que la nostra vida s’ha de centrar en Crist. La nostra no és una religió  del llibre, cert que l’Escriptura ens apropa a Déu i recull el mestratge de Jesús, però el centre de la nostra fe té noms i cognoms, Jesús de Natzaret el Fill de Déu fet home per obra de l’Esperit Sant en les entranyes virginals de Maria. I el centre de la seva vida, la raó per la qual Déu es va fer home fou vèncer la mort i va escollir fer-ho morint com nosaltres, per davallar al país dels morts i ressuscitar al tercer dia.

D’aquí que la creu sigui definida com l’arbre de la vida, aquell arbre on fou penjat el salvador del món. No és doncs la creu un símbol de derrota, sinó el símbol de la més gran victòria que hagi conegut la humanitat. A semblança d’aquell estendard que enlairava Moisés i que sanava a tots aquells que havien estat picats per la serp, que alliberava al poble d’Israel del seu pecat de desagraïment; la creu ens allibera del pecat i de la mort i ens agermana perquè per ella som tots fets fills de Déu, fills amb el Fill. Si Crist compartí la nostra mort fou per convidar-nos a compartir la seva resurrecció. Ens ho descriu sant Pau de manera meravellosa en l’himne de la carta als cristians de Filips que hem escoltat: Jesucrist essent Déu renuncià a la seva igualtat amb Déu i es va fer esclau, home com nosaltres i obedient a la voluntat del Pare s’abaixà fins a morir a la creu; però Déu no l’abandonà, ans al contrari, l’exalçà per damunt de tot altre nom per tal de que tot genoll es doblegui i tot llavi reconegui en Crist el seu senyoriu i la glòria del Pare.

Vet aquí que ens cal reconèixer quan mirem la creu, vet aquí perquè és tant important contemplar-la i tant improcedent amagar-la o menystenir la. La creu és el nou arbre de la vida; contraposat a aquell arbre del paradís que essent ufanós, verd i ple de fruits portà el pecat i la mort. Al calvari hi ha un arbre que sembla sec, que sembla mort, però en ell hi ha el fruit de la redempció i esdevé així el veritable arbre de la vida on fou penjat el salvador del món. Crist per força però no a desgrat de la creu estant obre els braços per abraçar a tota la humanitat. La gran lliçó de la creu no és el sofriment pel sofriment, és l’amor que hi ha darrera d’aquest sofriment.

Crist fou en aparença rebaixat a una mort de creu, però en realitat fou enlairat perquè tots els qui creguin en Ell tinguin vida eterna. Així ho confià a Nicodem que fou un dels pocs que s’atreví a acostar-se al calvari, a portar una barreja de mirra i àloe per sepultar a Jesús, i a prendre el seu cos per amortallar-lo amb un llençol. 

Nosaltres no tenim a Jesús a la vora, però hi tenim als qui són imatge seva, aquells als qui Ell es feu semblant, als nous crucificats. A ells sí que ens hi podem acostar com Nicodem amb amor i sense temor, amb compassió, sols així haurem aprés la gran lliçó de la creu.

En paraules del papa Lleó XIV: «Aquesta és la paradoxa cristiana: Déu salva no fent, sinó deixant-se fer. No vencent al mal amb la força, sinó acceptant fins al fons la feblesa de l'amor. En la creu, Jesús ens ensenya que l'ésser humà no es realitza en el poder, sinó en l'obertura confiada als altres, fins i tot quan són hostils i enemics. La salvació no està en l'autonomia, sinó a reconèixer amb humilitat la pròpia necessitat i saber expressar-la lliurement.» (Audiència general 3 de setembre de 2025).

De l’arbre de la creu ens ve la vida, per això la creu ens identifica als cristians, és el símbol omnipresent en la nostra vida, fer el senyal de la creu és molt més que un gest ritual, és recordar la centralitat de Crist i de la seva mort en creu en la nostra vida.

Ara sembla que tenim una certa vergonya en mostrar-la, en fer-la present també allí on l’acció de l’Església està present, que és en molts llocs. No ens podem oblidar de la creu, perquè la creu ens representa més que cap altre símbol. Mirar-la, contemplar-la als temples o a casa, també allí on l’Església és present amb la seva acció social, ens reconeix i ens uneix com a cristians.

La creu és l’arbre on la llibertat dels fills de Déu, la veu sofrent de la nostra humanitat, unida a la veu de Crist, es pot convertir en font d'esperança per a nosaltres i per a qui està al nostre costat. (Cf. Lleó XIV, Audiència general 10 de setembre de 2025).

Que així sigui i que tot beneint la nostra ciutat ens acompanyi i protegeixi aquell qui en ella fou clavat, Jesucrist nostre Senyor.